Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Erfarenheter av EA 3000 (Jernbanen i dag)

af pjl, 31/7 2020, 00:03 (1327 dage siden) @ Peter Christensen

Bogier er ikke serieproducerede (og bogier er dyre).

Men er strengt taget en anskaffelsesomkostning og jo, de er serieproducerede, det er bare seriens størrelse.

2 ekstra banemotorer er heller ikke billigt.

Næ, men er igen en anskaffelsesomkostning, en reserve koster vel ikke væsentlig meget mere end en lignende banemotor til en Br 152.

EG var heller ikke billig....hvis de var, så var der nok kommet nogle flere til andre.

Bestrider jeg skam heller ikke.

Når sagerne er købt, så er der vedligehold, hvor du har 2 banemotorer mere at rode med.

Omkostningen hér svarer vel til vedligeholdet af 20 B0'B0' maskiner.

Lokomotivet bruger "en del" mere effekt og den skal betales (nej, det er ikke gratis - ellers var der vel ikke grund til at kWh målere i lokomotiverne)?

Jeg er sikker på at EG kan bruge mere effekt, men om den per definition gør det 100% af tiden tvivler jeg på.

Endelig er der hele godkendelsescirkusset.

Vel ikke mere end godkendelse af EA og EB, hvis man tager højde for skiftende lovgivning gennem tiderne.

Med de få 6 akslede maskiner, som det vurderes at markedet kan bære, jamen så bliver der ikke ret mange at fordele omkostningerne på. Igen en prisforøgelse.

Igen, jeg er opmærksom på at der er flere hjul, banemotorer og så videre, det er de 55% mindre TCO jeg undres over.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak