Erfarenheter av EA 3000 (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 31. juli, 2020, 08:07 (8 dage siden) @ pjl

Der er ikke rigtig producenter, der har både 4-akslede og 6-akslede maskiner til salg, så synergierne er der ikke rigtig pt. De nye 6-akslede maskiner har forholdsvis korte eftersynsintervaller, I forhold til Siemens og Bombardiers 4-akslede maskiner. En Traxx kan køre op til dobbelt så mange km som en 6-akslet maskine, inden den skal til eftersyn. Kombineret med færre dele på maskinen og væsentligt større erfaringsgrundlag, reducerer det omkostningerne meget. Men stadig under forudsætning af, at togstørrelsen passer til en enkelt 4-akslet maskine.
Det blev vurderet for 4-5 år siden, at markedet for CoCo lok i Europa er på mellem 100 og 200 stk frem til 2025, og de efterfølgende ordrer på Softtronic og Stadier lok, er da også primært netop gået til den trafik man vurderede dengang. Til sammenligning er markedet for BoBo lok vurderet til mellem 1.500 og 2.000 stk for samme periode.
Vi var langt med udviklingen af en 6-akslet Traxx, men projektet blev stoppet grundet de forventede salgstal i Europa (Det kører 6 akslede Traxx i Sydafrika).

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen