Inom två år nattåg genom DK till Brüssel och Hamburg (Generelt)

af Niels Bak, søndag 02. august, 2020, 00:58 (7 dage siden) @ Schienenwolf

I det hele taget, så er de gentagende nattogstråde præget ret meget af, at især kritikerne ikke forholder sig ret meget til de konkrete forslag, som ligger. At diverse medier roder dem sammen gør det heller ikke bedre.

Det er tre ret forskellige tog, som der er planer om:
1: Snälltogets afgange til Berlin, som hidtil er gået med færge fra Trelleborg, men som nu skal køre gennem Danmark. Toget er rettet mod turister, og kører kun i turistsæsonen. Det kører fra Malmø om aftenen og har dermed også et godt afgangstidspunkt fra Københavnsområdet. Toget fungerer allerede i dag baseret på svenske passagerer, om end der også er danskere som tager over sundet for at bruge toget. Så vidt jeg forstår vil det standse i Høje Tåstrup, og eventuelle passagerer dér er ren tillægsgevinst i forhold til det nuværende tog. At man skal tage et andet tog til Høje Tåstrup er en ulempe, men så er den altså heller ikke større. De fleste skal alligevel med tog til enten Hovedbanen eller lufthavnen for at komme ud og rejse, og turistrejsende er nok lidt mindre følsomme for dette end professionelt rejsende. Når der en gang kommer perroner på Øresundsbanen på Ny Ellebjerg vil det dog give mere mening at standse her, og det synes jeg egentlig også Lufthavnen ville gøre allerede nu, men det er helt op til Snälltoget selv. Da der ikke er danske statskroner i afgangen, er der heller ikke mulighed for fra dansk politisk side at påvirke standsningsmønsteret.
2: Nyt statsstøttet svensk nattog fra Malmø til Bruxelles via Køln. Ift Hamborg er det ret uinteressant, da det kører igennem midt om natten. Jeg kan ikke lige nu huske om der overhovedet er regnet med, at det stopper dér, men jeg mener det ikke. Toget er dagligt og helårligt, og kan dermed ikke leve udelukkende af turister, men skal have fat i andre kundegrupper. Det har afgang fra Malmø om aftenen og har derfor også et godt afgangstidspunkt fra Københavnsområdet. Rapporterne, som ligger til grund for beslutningen har regnet med, at det kører ind til København H, og det er formentligt afhængigt at at samle et vist antal passagerer op i Danmark for at holde budgettet. Desuden vil en dansk statsstøtteandel også betyde, at man i et vist omfang kan stille krav til standsningsmønsteret. Standsning i fx Odense eller Kolding vil dog blive meget sent/tidligt den anden vej. Ang Bruxelles som destination, så viste beregningerne en noget bedre økonomi ved at forlænge det dertil i forhold til at have Køln som endestation, hvor toget ellers er fremme om morgenen. Og nej, det er nok ikke EU-parlamentarikerne eller ministeriernes topembedsmænd, som kommer til at bære toget. Men de store institutioner trækker altså også en hel masse andre rejsende - studerende på Europauniversitetet i Leuven (et ophold er standard vil du vil satse på en karriere i UM eller i EU-systemet), familie og venner til udstationerede, udstationerede på private rejser hjem, en hel hær af praktikanter og lavere rangerende embedsmænd etc. Med i billedet hører, at Bruxelles er en af Europas dyreste lufthavne at flyve fra. Ift Køln vil det give mulighed for en længere arbejdsdag i byen, end fly kan klare, hvis man ikke flyver ud dagen før/hjem dagen efter.
3: Nyt statsstøttet svensk nattog Stockholm-Hamborg, dagligt, helårligt. Toget er set med danske briller stort set uinteressant, da det kører gennem Danmark midt om natten, og et stop i Danmark er mest egnet til at forstyrre nattesøvnen for passagererne om bord. Påstigere vil der næppe være mange af på det tidspunkt og ift. både Hamborg og Stockholm er dagtogene langt mere interessante for de fleste, så det er helt forståeligt, at et stop bliver droppet. Toget er givet kommet med for at give en regional balance i Sverige, da Malmø-Bruxelles jo først og fremmest kommer sydsvenskerne til gode.

At der ikke er lavet beregninger af kundegrundlaget for de to sidste er naturligvis noget sludder - uden dem kan man ikke lave et budget for tilskudsbehovet. Det estimerede passagertal er blot ikke blevet offentliggjort, og det kan man da godt undre sig over. Det får også mig til at blive lidt skeptisk og tænke, at tilskuddet pr passager nok bliver temmelig højt.
Det er dog tydeligt at markedet for nattog forandrer sig i de her år og vokser igen efter i mange år at have været vigende. Indenrigsnattogene i Sverige har øget passagertallene kraftigt, Snälltoget har udvidet sæsonen og ÖBB kører tilsyneladende med god belægning. Årsagen kan man spekulere på. Klimabevidsthed har noget at gøre med det, og det samme har det nok, at det er blevet mere og mere træls at flyve. Om trenden fortsætter med at styrkes, er også et spørgsmål, men nu er egentlig et meget godt tidspunkt, hvis man gerne vil ind og se om der er basis for at genstarte nattogsdriften.

Og til sidst et par ord om tilskud, der får i hvert fald nogle indlægsskrivere til at se rødt og afvise at nogen som helst kan være interesseret i et nattog uden synderlige yderligere argumenter:

Langt det meste offentlige transport er til en vis grad statsstøttet. For flytransporten fx ved at regeringerne går ind og redder røven på branchen i krisesituationer, og så ved skattebegunstigelser i forhold til andre transportformer når det gælder brændstof. For busser (og anden tung trafik) fx ved en meget lav betaling for deres slid på vejene. Hvem der får mest og hvorfor er en anden diskussion, men det er klart at staten har en interesse i at støtte op om en effektiv og flerstrenget mobilitet af både økonomiske, miljømæssige og sociale årsager. Om de fordele så rækker til det tilskud, som de nye nattog vil kræve, synes jeg er lidt et åbent spørgsmål. International tilgængelighed er værdifuldt og det samme er en vis flerstrengethed, så landet ikke bliver helt afskåret når bagagemedarbejderne i Kastrup strejker, men det er klart, at et meget højt tilskud pr passager ikke vil give mening/være pengene værd. Selve princippet om at støtte offentlig trafik, hvad end det er nattog over landegrænser eller ej, er derimod ganske sundt, fordi det simpelt hen styrker vores samfund, også økonomisk.

Om det for nattogene så kommer til at holde sig inden for et omfang, som der er fornuft i, det får vi jo så nu at se...:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen