Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvor er MZ 1439 (Generelt)

af gaest, 3/8 2020, 17:50 (1334 dage siden) @ Peter Christensen

De burde jo (specielt 1439) bevares og sættes i magasin et sted..... MZ III-serien adskiler sig jo også fra de øvrige serier med deres karakteristiske "Dame Edna" vinduesrammer på foruden. :-)

Mig bekendt er 1439 ikke pt. til salg, men får ejenen (som jeg ikke ved hvem er) et godt tilbud, så er jeg overbevist om at den er til salg.
Prisidé: nogle millioner kroner - hvem har lige råd til det blandt private eller museumsforeninger?
Hvor meget man end måtte ønske det, så har det nok lange udsigter at få bevaret en MzIII i Danmark.

Iøvrigt, så er de 20 cyl. motorer temmelig tørstige med hensyn til brændstof, en turbolader er en dyr ting at vedligeholde (et havari vil sandsynligvis betyde hensættelse grundet pengemangel). Derudover hele showet med nyt signalprogram oveni....
På baggrund af ovenstående, så er jeg ikke optimist når det gælder bevaring af en kørende MzIII.
MzIV - måske - når DB cargo ikke længere har behov for dem.

Inden nogen enthusiaster slagter sparegrisen for at købe 1439 bør de spørge sig selv hvorfor den maskine bare står og laver ingenting. Der burde nok være jobs til en ATC maskine hen ad vejen. Den har kun været brugt undtagelsesvist siden "genoplivningen", og kun når alt andet disponibelt materiel allerede var sat ind.
Skulle den fejle noget er det også en god ide at vide hvor man kan få reservedele til en MZIII


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak