Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et paradigmeskifte for jernbanen (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/8 2020, 08:28 (1332 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Poul Brandt, 4/8 2020, 09:21

Kære Poul

Jeg synes det er super fedt at du kaster dig ud i dette, håber virkelig at du kan få ører hos politikerne. Og du rammer måske et vindue nu, hvor covid 19 situationen må give stof til evaluering, også af jernbanen.

Konkret om 300 km/t + - det er nok en for stor mundfuld for de fleste danskere - vi er et bondesamfund.

JH

.
Ja, jeg har været frem og tilbage flere gange med 320 km/t. Man bør undersøge det. Jeg tror ikke anlægsprisen har betydning, det er nærmere de ekstra ekspropriationer, som kan udgøre begrænsningen. Herunder ikke mindst at Hastighedsopgraderingen Fredericia-Aarhus, samt ny bane Hovedgaard-Hasselager allerede er traceret for 300 km/t. Det er dermed et større projekt at ændre til 320 km/t, som i værste fald kræver en bevilling til udvidet VVM. Hertil kommer at der vil lyde et ramaskrig, når man pludselig skal ekspropriere et par ekstra ejendomme for at "spare nogle få sekunder".
Helt overordnet er 320 km/t kun relevant, hvis man kun derved kan opnå en eller andet optimal rejsetid et eller flere steder, eller hvis det vil være billigere fordi man så kan spare en ny bane et eller andet sted (og opnå samme rejsehastighedsmål). I mine beregninger ser det ud til at man med 300 km/t kan opnå de to rejsetidsmæssige hovedmål, nemlig Kbh-Aarhus på 55 minutter (Kbh-Aalborg 2 timer rent), samt 2x45 minutter Kbh-Odense-Aarhus.

Og så på den anden side kommer der jo nok SJ 320 km/t materiel fra Stockholm via København til Aarhus, Aalborg og Esbjerg og Hamborg. Og skal man så ikke lade dem få mulighed for at udnytte det optimalt?

Men ja, man risikerer at skræmme folk (læs: politikere) væk med 320 km/t, fordi de så tror man ikke er seriøs.

Det var nok lidt den samme situation da man valgte 200 og ikke 250 km/t ned over Sjælland (det kostede også en del ekstra penge) og tilsvarende med den nye Storestrømsbro (traceret for 200 km/t ?). Tiden var ikke moden.

Ja timingen er vigtig. Som bekendt vil ministeren have en 10 års plan lagt ind i et forlig. Mit mål i den sammenhæng er at få det til at bevillige penge til at igangsætte en analyse af hvad der skal ske i 2030-2050. Men også at se på om det vil være økonomisk fornuftigt at hæve hastigheden til 300 km/t allerede nu for alle nye baner. Det hele hænger sammen.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak