Et paradigmeskifte for jernbanen (Generelt)

af Niels Bak, onsdag 05. august, 2020, 10:18 (82 dage siden) @ steenth

Det var nok lidt den samme situation da man valgte 200 og ikke 250 km/t ned over Sjælland (det kostede også en del ekstra penge) og tilsvarende med den nye Storestrømsbro (traceret for 200 km/t ?). Tiden var ikke moden.

Det var et mindre sum i forhold til projektet at øge hastigheden fra 160 km/t til 200 km/t med en god samfundsmæssigt økonomi. Strækningen imellem Ringsted og Rødby er forholdsvis linje. 250 km/t på nuværende spor kræver langt flere kurveudretninger

..men ekstraomkostningen til 230 km/t istedet for 200 km/t var "håndterbar", men der var ikke penge nok i posen

Der mere at nogle ikke har regnet på det. Og det er Femernforbindelsen som betaler det. Og det er nok i de første mange år er det pendlere som er store brugere af banen...

Som jeg husker debatten, så handlede det også om, at prisen for 250 km/t ville blive så høj på grund af kurveudretninger, at det ikke gav så meget mening i forhold til at anlægge en helt ny højhastighedsbane fra Køge og sydpå. Og det var man trods alt ikke parat til. (mellemløsningen med 230 km/t kan jeg ikke huske, men interessant oplysning, og det lyder lidt som om man har sovet i timen/glemt at få undersøgt den rigtige løsning til bunds)

Beslutningen skal nok også ses i lyset af dels, at Femern-forbindelsens hovedformål er godstrafikken, og dels, at tyskernes ambitioner, da man tog beslutningen, var endnu lavere, hvor de blot ville elektrificere den nuværende enkeltsporede, snoede og ret langsomme bane nord for Lübeck (med løfte om dobbeltsporing senere). Siden er der vedtaget ny linjeføring i Holsten og både Storstrømsbroen og Femern Sundbroen bliver udskiftet. Men det er stadig godstogene, der bærer projektet, og de har ikke glæde af højhastighed.

Til gengæld bliver et fremtidigt anlæg af en ny højhastighedsbane mod kontinentet noget mere aktuel, hvis man en dag skulle få ambitioner om en bedre forbindelse sydpå, nu da den eksisterende kun bliver til 200 km/t. 250 km/t var let blevet til en større investering i en mellemløsning, som man så ville få svært ved at argumentere for at forbedre yderligere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen