Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et paradigmeskifte for jernbanen (Generelt)

af steenth, 6/8 2020, 11:05 (1358 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af steenth, 6/8 2020, 11:17

Der mere at nogle ikke har regnet på det. Og det er Femernforbindelsen som betaler det. Og det er nok i de første mange år er det pendlere som er store brugere af banen...


Som jeg husker debatten, så handlede det også om, at prisen for 250 km/t ville blive så høj på grund af kurveudretninger, at det ikke gav så meget mening i forhold til at anlægge en helt ny højhastighedsbane fra Køge og sydpå. Og det var man trods alt ikke parat til. (mellemløsningen med 230 km/t kan jeg ikke huske, men interessant oplysning, og det lyder lidt som om man har sovet i timen/glemt at få undersøgt den rigtige løsning til bunds)

Jeg nøjes med at kigge på de dokumenter, som der blevet brugt til undersøge projektet før det blev besluttet. Der var 200 km/t med en option - udgangspunktet var 160 km/t - og en ny bane Køge-Rødby blev lige nævnt som en mulighed med et løst overslag.

Men Banedanmark skriver i høringsnotatet:
"Banedanmarks undersøgelser har vist, at en forhøjelse af hastigheden til ud over 200 km/t vil forudsætte en linjeføring, der på en stor del af strækningen afviger fra den nuværende bane. Det er derfor ikke relevant at forberede broer på den nuværende banestrækning til hastigheder højere end 200 km/t, da det vil fordyre anlægget unødigt."
Så de har tjekket det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak