Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tema: Gedserbanen - "billede 37"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/5 2011, 13:49 (4734 dage siden) @ ljbanen

Vi, der er så gamle, at vi har taget "rigtige" billeder med "rigtige" fotografiapparater på "rigtige" film, kender fænomenet "billede 37". Til de, der er så unge, at de ikke kender fænomenet, kan kort forklares, at "i gamle dage" kunne der f.eks. være 36 billeder på en rulle film (film med andre antal fandtes også).

Var man rigtig heldig og lidt risikovillig, kunne man godt "presse" 37 eller 38 billeder ud af en rulle film med 36 billeder. Det skete dog ikke sjældent, at det sidste ekstra billede ikke blev "helt". Mange har sikkert halve og kvarte billeder til at ligge og rode, for hvem gider at ofre en "dyr" diasramme på et halvt eller kvart billede. Og det så i øvrigt også ud ad h*****e til, når man "blæste" sådan et dias op på lærredet.

Med den nymodens teknik, kommer disse halve og kvarte billeder imidlertid til deres ret (igen); for i dag kan man jo "skære dem til", inden man uploader dem. Det kunne være helt sjovt at lave en tråd, der udelukkende indeholder sådanne billeder. Men da det sikkert vil blive noget af en blandet landhandel, tør jeg i første omgang kun placere nedenstående "halve" billede i den "rigtige" tråd.

Vi er i Gedser den 17. juli 1980. Jeg er ikke videre stedkendt i Gedser og Forum kan nok bedre end jeg komme med input til, hvad det, er vi ser på billedet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Gedser, 17. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak