Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle maskiner med godstog, kun 4 bestilte MY i 1. levering (Generelt)

af Peter Christensen, 13/8 2020, 18:45 (1345 dage siden) @ Niklas Bygdestam

NOHAB:s 5:e lok är intressant i det här fallet. Kan det vara för att DSB ville använda loket som det satt danska vinghjul på loket ett tag? Även om vinghjulen saknade krona. För med danska vinghjul var det väl tänkt att loket skulle användas i Danmark?

Nej.
Nohab 2246 var bygget som følge af en aftale mellem NSB og Nohab.
Reelt lånte NSB lokomotivet med forkøbsret.
Hvordan DSBs vingehjul endte på maskinen; det vides ikke. Personligt tror jeg at Nohab satte det på uden større omtanke.
Mens lokomotivet var udstillet - i forbindelse med NSBs 100 års jubilæum - var vingehjulet på.
Det vides at DSBs maskinchef også var i Norge og jeg vil gætte på at han har ladet en spids bemærkning falde til NSB/Nohab.
Da lokomotivet ikke var køreklart, så gik det retur til Nohab og da kursen atter sættes mod Norge, så var det med et NSB logo på fronten.

I begyndelsen af 1956, da DSB var meget nervøs for leveringen af 1105-1124, tilbød Nohab at DSB kunne låne det norske lokomotiv. Udlånsbetingelserne var magen til NSBs. Det fandt DSB for dyrt og afslog den løsning. Lokomotivet var Nohabs ejendom og aftalen med NSB gav Nohab mulighed for at bruge lokomotivet nogle måneder hvert år; derfor kunne Nohab tilbyde lokomotivet som lån eller bruge det til fremvisning af teknikken rundt om i Europa.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
DSB MY1201

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak