Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Samspil 2030 - En københavner vinkel (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 27/8 2020, 20:28 (1331 dage siden) @ steenth

Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.


Københavns Kommune er sammen med Transportministeriet ved at forbedrede planarbejdet med næste metrosystem, som kommer til at koste endnu engang 20 mia. kr. En af årsager er at M1 og M2 nærmere sig kapacitetsgrænsen (plus man vil have en betjening af Lynetteholm med metro). Og en letbane vil ikke kunne aflaste i samme grad.

Der er så meget trafik intern i København, da det giver mening. Trængselsproblemer er svært at løse...

Man kan få letbane til Hinnerup, Aarhus Ø, Brabrand og Hasselager samtidig med en ny regionalbane til Silkeborg for under det halve af hvad en minimetro-linie i København koster.


Metroen har ret stor både stor grundlag for både indbyggere, arbejdspladser og fritidsliv pga. befolkningstætheden.

Jeg er godt klar over at kommunerne i København selv finansiere en stor del af metrobyggeriet gennem grundsalg, hvilket bare igen skaber det problem at metroerne stopper ved kommunegrænsen selvom der også er stort behov for højklasset offentlig transport til og fra områder i eksempelvis Hvidovre Kommune.


60% af indbyggere i Hvidovre Kommune bor i nærheden af Avedøre og Friheden Stationer. Der, hvor der er undersøgt metro, er det kun Hvidovre Hospital, som er en stor arbejdsplads. Området omkring hospitalet er ikke specielt tæt befolket i forhold til Københavns Kommune. Og befolkningstætheden falder en del ved kommunegrænsen.

Du skal ikke se det som et angreb på metroen i København, for jeg er tilhænger af metroen (bortset fra den manglende fremtidssikring af kapaciteten). Det er mere den offentlige holdning til letbanerne. Ja selv BRT projektet til blot 500 mio. kr. i Aalborg møder enorm kritik. Men det er måske også fordi bilen stadig er kongen i Aarhus og Aalborg. Det hjælper heller ikke at der er politisk splittelse internt i kommunerne.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak