Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den translindholmske jernbane - nu med SU-signaler (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 28/8 2020, 01:24 (1331 dage siden) @ Vestjyden

Den er ikke landet, men hænger og dingler i en ret tynd tråd.

Efter DF var dumme nok til at forlade togfondsforliget, føler de andre partier sig ikke bundet af at gennemføre Tulles signaturprojekt. Og flertallet for den motorveje plus billundbane men minus de øvrige togfondsprojekter-aftale, som DF i stedet lavede med Løkke-regeringen, men som aldrig nåede at blive vedtaget, er som bekendt længe væk...

Banen er dog ikke aflivet helt endnu. Dels er dele af de tilbageværende togfondspartier glade for enhver form for jernbaner - især Enhedslisten - og det kan komme til at veje tungere end deres lyst til at irritere DF. Og dels har Engelbrecht bebudet at han går efter et bredt trafikforlig, og banen kan også blive reddet her, enten fordi Venstre sætter ind på at gøre det eller fordi det decimerede DF trods alt stadig har politisk vægt nok til at man gerne vil give noget for at have dem med.

Men ud over de politiske rænkespil, så er problemet også, at en lufthavnsbane ikke bare er en lufthavnsbane. Mens banen til lufthavnen i Ålborg kun er nogle få kilometer lang og dækker det klart vigtigste opland til lufthavnen, og derfor har en rimelig samfundsøkonomi, så er banen til Billund noget mere omkostningsfuld. Læg dertil kapacitetsproblemer på den skrå bane, som den skal sluttes til, og trafikmønsteret omkring Billund, som er svært at dække med en bane i en enkelt retning, og banen derfor bliver til gavn for en mindre del af de rejsende til lufthavn og Legoland. Projektet er derfor helt rationelt langt mindre indlysende og samfundsøkonomien er ringere, end man normalt accepterer.

Der er altså kun uddeling af lokalpolitiske godbidder til at bære projektet igennem, og som sagt har DF fået skudt sig selv grundigt i foden i den sag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak