Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny station på Aarhus Letbane (Generelt)

af Mester, 4/9 2020, 17:45 (1327 dage siden) @ mikedk2100

Skulle byggeriet bliver forsinket og eventuelt først blive klar om 2-3 år, ændrer det jo ikke en døjt ved, at et stop ved Risskov Strandpark, er det rigtige, når der nu kun er plads til et ekstra stop på strækningen. Havde Aarhus Kommune besluttet at anlægge et stop ved Den Permanente for så at nedlægge det om 2-3 år for at åbne et ved Risskov Strandpark til den tid, ville kritikken nok være til at få øje på.


Ja skinnedrift er svært. Her har man lavet en letbane, hvor der kun er plads til ét ekstra stop på strækningen.

Nej, men man har overtaget en strækning, der i forvejen var enkeltsporet. En udbygning til dobbeltspor koster, og de penge er der indtil nu ikke nogen, der har bevilget. Med etableringen af Risskov Strandpark ser det i mine øjne fornuftigt ud med antallet af stop i Risskov. Jeg er ikke modstander af et stop ved Den Permanente, men når det lige nu er et valg med det stor og Risskov Strandpark, mener jeg, at Aarhus Kommune har valg rigtigt.


Vi må da håbe, at der ikke skal udstykkes til boliger andre steder nær letbanen, for der vil aldrig mere kunne oprettes ekstra stop på letbanen :-D

Der er planer om dobbeltspor på dele af Grenåbanen og med en ny krydsningsstation ved Vestre Strandallé kan der køre fire tog i timen i begge retninger gennem Risskov. Gider man sætte sig lidt ind i planerne for Aarhus Letbane, vil man vide, at strækningerne kører igennem områder, der i disse år bliver kraftigt udbygget. Ny bydel ved Psykiatrisk Hospital i Risskov, stort område ved Thorsøvej er ved at bliver omdannet fra erhvervsområde til boliger, kæmpe udbygning af Lisbjerg og en hel ny by i Nye, der ligger mellem Lisbjerg og Lystrup. Men det er selvfølgelig lettere at sidde hjemme foran pc'en og forsøge at gøre sig morsom.


Men man kan heldigvis godt finde ud af at justere en køreplan i andre dele af verden...

Jamen så synes jeg da, du skal vise, hvordan man justerer en køreplan, så der kan køres flere afgange end 100 procent kapacitet. Jeg glæder mig. Og mon ikke du kan tage patent på den plan og videresælge den til alverdens letbane-, metro- og jernbaneselskaber? Du bliver en rig mand.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak