Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny station på Aarhus Letbane (Generelt)

af Gæst42, 4/9 2020, 20:12 (1328 dage siden) @ Mester


Men man kan heldigvis godt finde ud af at justere en køreplan i andre dele af verden...


Jamen så synes jeg da, du skal vise, hvordan man justerer en køreplan, så der kan køres flere afgange end 100 procent kapacitet. Jeg glæder mig. Og mon ikke du kan tage patent på den plan og videresælge den til alverdens letbane-, metro- og jernbaneselskaber? Du bliver en rig mand.

Du må altså lige påvise hvordan kapaciteten vil komme over 100 %?

Jeg grundlæggende helt enig i at det er meget bedre at bygge det standsningasted der nu bygges end et ved Den Permanente. Men argumentation om at der ikke er plads til flere standsninger synes lidt søgt.

Mellem Østbanetorvet og Torsøvej er kapacitet kun udnyttet med 30 % udenfor myldretiden og 67 % i morgenmyldretiden. Jeg bemærker i øvrigt at køretiden Torsøvej -> Østbanetorvet altid er 5 min imens den i den modsatte retning er 4 hhv. 6 min for tog med samme standsningsmønster.
Hvis en ekstra standsning koster 1 minut, så vil kapacitetsudnyttelsen stige til 73 % ved at indlægge en ekstra standsning på 2 tog i timen hver vej (og altså ikke på myldretidstog).

Det er klart at sådan som Grenåbanen er, så kan man ikke bare ændre en hel del på den ydre del. Men strækningen Aarhus H - Østbanetorvet er dobbeltsporet og dermed meget mere modtagelig for minutjusteringer. Som det er nu er der 6 minutter på Østbanetorvet at give af for de faste tog. Ved at indlægge den ekstra standsning reduceres det til 4 minutter, altså uproblematisk.
Myldretidstog kun har 2 minutter - men de skal nok ikke standse ved Den Permanente alligevel.

Det eneste problem som det er nu at tog mod Grenå afgår fra Aarhus H 2 min efter et L2 tog og modsat ankommer 3 minutter før. Men det vil jo også give anledning til problemer allerede når man indlægger det ekstra Risskov stop medmindre det tages som luft i den nuværende køreplan.
Sidstnævnte har dog intet med kapaciteten på selve Grenåbanen.

Alternativ så kan det overvejes at se på Lystrup hvor tog i dag holder 2 minutter, hvilket nok ikke er nødvendigt. Særligt fordi der jo er 800 meter dobbeltspor mod Aarhus, således burde det være muligt at lave en minuskrydsning imod Aarhus og dermed vinde et minut på holdetiden i Lystrup. Altså ankomst fra Aarhus i minuttal 7 og 37 og afgang mod Aarhus 6 og 36 med krydsning på de 800 meter dobbeltspor 30 sek udenfor Lystrup. Det minut man så har vundet kan bruges på Den Permanente.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak