Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny station på Aarhus Letbane (Generelt)

af Gæst42, 5/9 2020, 11:11 (1328 dage siden) @ Mester

Du må altså lige påvise hvordan kapaciteten vil komme over 100 %?

Jeg grundlæggende helt enig i at det er meget bedre at bygge det standsningasted der nu bygges end et ved Den Permanente. Men argumentation om at der ikke er plads til flere standsninger synes lidt søgt.


Det er Aarhus Letbane og Midttrafiks påstand, som jeg køber.

Hvilket du måske skulle overveje at være lidt mere kildekritisk overfor - særligt når du viderebringer det så hårdnakket herinde.


Mellem Østbanetorvet og Torsøvej er kapacitet kun udnyttet med 30 % udenfor myldretiden og 67 % i morgenmyldretiden. Jeg bemærker i øvrigt at køretiden Torsøvej -> Østbanetorvet altid er 5 min imens den i den modsatte retning er 4 hhv. 6 min for tog med samme standsningsmønster.
Hvis en ekstra standsning koster 1 minut, så vil kapacitetsudnyttelsen stige til 73 % ved at indlægge en ekstra standsning på 2 tog i timen hver vej (og altså ikke på myldretidstog).


Nu er planen vel, at Torsøvej bliver overflødig, når Vestre Strandallé i nær fremtid bliver krydsningsstation, så det er vel køretiden mellem Østbanetorvet og Lystrup, der skal regnes på.

Jeg kan stadig overhovedet ikke se hvordan vi kommer bare i nærheden af 100 %?

½-time driften kan gennemføres uden nogen krydsningsstationer mellem Østbanetorvet og Lystrup, selv med ekstra standsninger. Der er som sagt op til 3 minutter at give af i begge retninger.

Derudover vil der med to krydsningsstationer være massere af muligheder for at køre ekstra tog udover den faste ½-timedrift.


Alternativ så kan det overvejes at se på Lystrup hvor tog i dag holder 2 minutter, hvilket nok ikke er nødvendigt. Særligt fordi der jo er 800 meter dobbeltspor mod Aarhus, således burde det være muligt at lave en minuskrydsning imod Aarhus og dermed vinde et minut på holdetiden i Lystrup. Altså ankomst fra Aarhus i minuttal 7 og 37 og afgang mod Aarhus 6 og 36 med krydsning på de 800 meter dobbeltspor 30 sek udenfor Lystrup. Det minut man så har vundet kan bruges på Den Permanente.


Jeg tror, det bliver ualmindelig svært at overbevise Midttrafik om at kappe et minut af de to minutter i Lystrup, eftersom det ekstra minut blev puttet ind i køreplanen, fordi skiftet mellem L1 og L2 i Lystrup kiksede alt for tit. Det er ikke sjovt at stå af L2 i Lystrup og se L1s baglygter køre ud af stationen.
Letbanen bruger i øvrigt ikke de 800 meter dobbeltspor som dobbeltspor. L2 bruger udelukkende det nordlige spor, mens L1 altid kører i det sydlige spor. Hvorfor ved jeg ikke, men tænker at der nok er en god forklaring. Der skal i øvrigt etableres et ekstra sporskifte - formentlig på den dobbeltsporede nyanlagte strækning lige inden den fletter sammen med den gamle Grenåbane.

Nu vil jeg ikke ændre på tiderne i Lystrup til/fra Grenå, de skal forblive uændret og dermed er overgangstiden mellem L1 og L2 også uændret.

At Letbanen ikke bruger de 800 meter som dobbeltspor er jo bare at skyde sig selv i foden, allerede nu vil det kunne bruges som en buffer hvis L1 fra Aarhus er forsinket og reducere den forsinkelse den pålægger det modgående L1-tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak