Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny station på Aarhus Letbane (Generelt)

af Gæst42, 6/9 2020, 12:56 (1327 dage siden) @ andersj


Hvorfor blev denne mulighed fravalgt? - hvorfor så overhoved anlægge en transversal ?


Her skal man se tilbage til designoplægget, hvor Lisbjergtogene jo skulle krydse over.


Så i designoplægget skulle Lisbjergtogene køre ad det venstre spor det sidste stykke ind til Lystrup?
Det bliver mere og mere mærkeligt dette.


Det er jo det de gør nu, så man kan have samtidig ind- og/eller udkørsel til/fra Lisbjerg og Risskov.

Det nye spor 3 var jo anlagt som vendespor til tog fra Lisbjerg (kan bl.a. ses på den korte "byperron") mens spor 1 og 2 var ment som hovedspor til og fra Grenå og Risskov/Lystrup. Der har sandsynligvis været planlagt med en længere vendetid for L2 i Lystrup end det man har kunnet realisere.

Nej der er mange ting ude i virkeligheden der har ramt Aarhus Letbane.

Når det er sagt så burde den nuværende køreplan stadig muliggøre at vende i spor 3 - forudsat en høj rettidighed. Mit forslag om at skære i holdetiden i Lystrup vil i øvrigt kun give længere togfølgetid mellem L1 og L2 vest for Lystrup.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1418Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak