Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IR4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 8/9 2020, 13:19 (1298 dage siden) @ Erik H

Jeg har lige siddet og kikke på nogle videoer på YouTube.
Der fandt jeg en video med Tog i Danmark - Århus H med titlen "Tog i Danmark - Århus H ( Saturday snow )" Efter hvad jeg kan se er optagelsen fra 26. januar 2019.
Det der gør denne video særlig interessant er oprangeringen af toget lige i starten af videoen, for der er nemlig tale om et IR4 togsæt med ER 2031 forrest og et IC3 togsæt med MFB 5277 bagerst. Der er jo ikke elektrisk drift på strækningen til fra Fredericia til Århus, så der må være en særlig grund til at et IC4 togsæt befinder sig i Århus.
Jeg ved at IC4 og IC3 togsættene sagtens kan sammekobles og køre i almindelig drift. Måske nogen nogen komme med en nærmere forklaring.

På forhånd tak.:-)

https://www.youtube.com/watch?v=S0UDxOr8yWo

Mvh.
Erik H

Hej Erik,
Sikke en spændende video! Men du mener vel IR4 i stedet for IC4? Litra ER er IR4, litra MG er IC4.
Når nu dette er præciseret, så vil jeg gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre. MF og ER kan koble elektrisk således at MF deler 400V forsyning til ER. Dette duer ikke til traktion, men forsyner derimod ER-togsættets elektronik og batterier med strøm. En MF med fuld traktion må trække/skubbe op til 210 ekstra tons, en ER vejer 138. En MF må også trække en MG, hvis der skulle være behov for det.
ER-togsæt er nogle gange i Århus til udbedring af skader. I stedet for at sende dem derop med en ME og bremsevogne (som vi så for nogle uger siden med en ME, fire dobbeltdækkervogne og en ET), så kan man sende toget med en eller flere MF. Man plejer ikke at have passagerer i disse tog.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak