Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra 3 til 4 vogne på M1/M2 metroen i København--typisk dansk (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/9 2020, 21:46 (1318 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg hæftede mig ved to sætninger på side 7 i dokumentet (sidenummer 3):
"Da det ved udformningen af de dybe stationer til M1/M2 blev sikret, at der i en fremtidig situation – for så vidt angår perronlængden - ville være mulighed for at overgå fra 3-vognstog til 4-vognstog, var Kongens Nytorv Station kun forudsat at betjene M1/M2."
Hvad betyder det? Kongens Nytorv var forberedt for 4-vognstog, men dette er ændret ifm. Cityringen?

.
Det betyder at Kongens Nytorv er forberedt for 4-vognstog. Men cityringen (som jo også har stop på Kongens Nytorv) har betydet at antallet af passagerer er vokset langt mere end man kunne forudse, ved opførslen af M1/M2 og dermed er der ikke trapper/gangareal nok til at håndtere det større flow af rejsende. Derfor skal der bygges om. Ikke pga. 4-vognstog, men for at kunne håndtere flere rejsende (Helt præcist er der krav til hvor hurtigt tog og station kan ryddes i tilfælde af brand, og det øger kravet til trapper og gangareal).

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

DSB MZ1401

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak