Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af KKLD, 9/9 2020, 10:32 (1322 dage siden) @ Steen Koefoed

Nordisk Jernbanesamarbejde holdt et arrangement om muligheden for en S-togs eksprestunnel gennem København i onsdags. Der var indlæg fra DSB og Trafikverket i Stockholm. Ekspresgruppens indlæg nåede at komme langt omkring. Præsentationen er lagt på Youtube i 4 dele. I del 3 som jeg har linket til her, argumenteres der for hvorfor EKspresscenariet per investeret krone er 14 gange bedre end Regionens plan til at afhjælpe trængsel. Sådan ca. altså. I del 4 argumenteres der for hvorfor den planlagte M5 metro til Lynetteholmen vil få rigtig svært ved at løse den opgave den er bestilt til at løse. Med mindre der kommer en Eksprestunnel på Sjællandssiden, forstås :-) Det er friske udmeldinger - ser frem til kommentarerne her på sitet

Godt arbejde!

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende S-tog til Helsingør. Togene til Sverige vil snart blive afkortet til Østerport.

I en rapport om S-tog på Kystbanen foreslås at regionaltog forkortes til Hellerup og at man så vil bruge Kystbanens spor til at overhale mellem Hellerup og Klampenborg. Se her på side 39-40: https://tbst.dk/da/-/media/TBST-DA/Kollektiv-trafik/Lister/Publikationer/Trafikale-anal...

Jeg kom dog til at tænke på om det er tænkt ind i planen hvilke regionaltog der vil køre til Hellerup? Ville det give mening at man i det fremtidige scenarie hvor togene mod Sverige kun kører til Østerport vil forlænge dem 4-5 minutter til Hellerup så de vender der hvert 10. minut? Rapporten er fra 2011 (altså før adskillelse af Kystbanen fra Sverige) og det er hvert fald hvad den siger, se side 5 og 18.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak