Fra 3 til 4 vogne på M1/M2 metroen i København--typisk dansk (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 09. september, 2020, 10:40 (10 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Poul Brandt, onsdag 09. september, 2020, 10:55

Jeg mener tidligere at have hørt, at man ved udskiftningen af M1/M2 togsættene og fornyelse af CBTCen her efter 25-30 års drift ville kunne lave en positiv businesscase på 4-vognstog?

/Lasse

.
Hmmm, hvis man nu anlægger M5 Vest først, og når den er i drift begynder ombygningen af M1/M2, så har mange af de rejsende et godt alternativ med M5 Vest. Dermed mistes ikke så mange passagerer. M1/M2 ombygningen er beregnet til at "koste" 3,5-4 mia. kr. i tabt indtægt, ud af de samlede omkostninger på 5,5-6 mia. kr,. Hvis bare tabet på passagerer kunne halveres med M5 Vest, ville det være en markant forbedring af businesscasen.

Men mon ikke nogen allerede har tænkt på det i Metroselskabet.

Og timingen passer rimelig godt. M1/M2 ombygning skal starte i 2025 med den nuværende status (og være færdig i 2035). Men med en M5 Vest, aflastes havnesnittet en smule, og M1/M2 udbygningen kan udskydes 10 år, så byggestart er omkring 2035, hvor M5 Vest (sydlige etape) kan være færdig (5 års planlægning, 10 år til anlæg).

Poul

--
Mvh Poul

Lokalbaner nedlægges i 2030 pga. selvkørende biler.
Alle nye baner bør anlægges for 300 eller 320 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen