IC4 togsæt og IC3 togsæt sammenkoblet på Århus Banegård (Generelt)

af RasmusD, onsdag 09. september, 2020, 14:54 (20 dage siden) @ M. Qvist

Jeg vil tillade mig at hijacke tråden med et teknisk spørgsmål.

Kan et IC3 slet ikke forsyne et "dødt" IR4 togsæt med strøm således at varme, belysning og døre kan betjenes?

Varme og belysning er et system, døre er et andet.

Der er kort sagt to elsystemer i IC3 og IR4 (hvis man ser bort fra højspændingen til traktion på IR4). Et 400V-system og et 24V-system.

24V-systemet er til styring og overvågning, altså ting som togets computere, førerbord, følere og dørstyring.

400V er til komfort og den slags, altså lys, varme mv.

Både IC3 og IR4 er inddelt i halvtogsæt. Hvert halvtogsæt forsyner sig selv, men hvis et af dem skulle svigte (fx hvis generatoren svigter, eller motoren der trækker den) kan hvert halvtogsæt nødforsyne ét andet halvtogsæt. Men de skal være direkte forbundet - nødforsyningen sker enten over halvtogsættets kobling eller henover midten af togsættet.

Altså, hvis man har én IC3 og én IR4 og ingen kørestrøm, kan IC3'eren levere 400V til den ene halvdel af IR4-sættet. Den anden halvdel er stadig uden 400V, og dermed indvendig belysning osv.

Det forholder sig lidt anderledes med 24V. Der kan IR4 godt nødforsynes henover midten af togsættet fra IC3. Således kan man godt have en IR4 og en IC3 koblet sammen og styre begge, selvom der ikke er køreledning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo
Svenska-lok
Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen