Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af KKLD, 9/9 2020, 22:43 (1318 dage siden) @ Steen Koefoed

I en rapport om S-tog på Kystbanen foreslås at regionaltog forkortes til Hellerup og at man så vil bruge Kystbanens spor til at overhale mellem Hellerup og Klampenborg. Se her på side 39-40: https://tbst.dk/da/-/media/TBST-DA/Kollektiv-trafik/Lister/Publikationer/Trafikale-anal...


Jeg har lidt svært ved at se fidusen i et overhalingsspor på Hellerup – Klampenborg strækningen. Kommer togene inde fra røret skal overhalingstoget ligge lige i halen på stoptoget når de ankommer til Hellerup. Så skal overhalingstoget nå at passere mens stoptoget holder ind ved Ordrup og Charlottenlund. Så i løbet af to stop skal overhalingstoget gå fra rundt regnet 2 minutter efter til 2 minutter foran stoptoget. Bliver det ikke en lidt ubehagelig og stram afhængighed at skulle leve med? En uhensigtsmæssig køreplan og mon ikke stoptoget i realiteten er nød til at sætte farten en del ned for at give overhalingstoget tilstrækkeligt meget luft når de kommer frem til Klampenborg. Selv når det går allermest glat

Så kan man argumentere at der er et samspil mellem eksprestunnellen og overhalingsspor mellem Hellerup og Klampenborg: Nu kan toget fra Hovedbanegården ankomme samtidig med et tog fra eksprestunnellen og forlade deres perroner samtidig og når de når frem til Klampenborg vil overhalingstoget have lagt pæn afstand til stoptoget.

Selv vil jeg nok argumentere at det har en større værdi at Ordrup og Charlottenlund får direkte adgang til både Hovedbanegård og Eksprestunnel, hvilket kræver at begge tog stopper på alle stationer.

Ja jeg vil give dig ret i at det giver mest mening at begge linjer stopper på alle stationer det er lettere for alle passagerer at huske og stationerne ligger også i et fuldt bebygget område (Charlottenlund, Ordrup og Klampenborg) og de andre er der også en del passagerer (Skodsborg, Vedbæk og Rungsted Kyst). Dog kan man også overhale mens toget holder på Klampenborg fordi der er 4 Kystbanespor (og også 3 s-togsspor). Som du rigtigt nok siger er det sværere at skulle håndtere forskellige standsningsmønstre, især ved uregelmæssigheder. Og for S-tog tager det ikke særlig lang tid at stoppe sammenlignet med kystbanetogene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak