Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/9 2020, 08:57 (1322 dage siden) @ Jens Hansen

Det kan give god mening at forlænge kystbanens tog til Helsingborg, men er der plads til flere tog på kystbanen, hvis f.eks. lyntog skal køre Gøteborg - Helsingborg - Helsingør - København H?

JH

.
Jeg mener man fra dansk side (husker ikke hvilken organisation) har gjort det klart at der ikke er plads til flere tog på Kystbanen, og dermed på forhånd har afskrevet muligheden for at indføre fjerntog på strækningen. Hvilket ligesom på forhånd udelukker den mest oplagte anvendelse af en HH-forbindelse.

Europaforbindelsen er ikke voldsom dyr, når man ser på hvor meget rejsetiden reduceres Gøteborg-København. 55 minutter for 32 Mia. kr. dvs. 0,6 mia. kr. pr sparet minut. Det er mindre end de fleste Togfondprojekter.
Men der er dog færre rejsende end på "togfondbanerne". På den ande side set vil Kbh-Gøteborg på 1½ time nok øge trafikken markant. Hertil kommer mange nye pendlere fra Landskrona og Helsingborg med opland. (Med en s-togs HH-forbindelse, vil det være hurtigere at rejse fra Helsingør til Kbh. via. Landskrona :-))

Europaforbindelsen erstatter simpelthen togdelen af ring 5. Mon ikke det vil være en voldsom god motivation for det projekt. Jeg mener også at det med opkobling på 320 km/t stambanen fra Stockholm vil reducere rejsetiden Stockholm-Kbh(-Hamborg). Men det har jeg ikke undersøgt nærmere (endnu).

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak