Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 10/9 2020, 09:14 (1296 dage siden) @ steenth

Personligt mener jeg man skal have styr på S-tog først og så derefter på den en side planlægge punkt 1 sideløbende med punkt 3.

S-tog har det rimelig godt. Problemer er på metroen, hvor M1 og M2 nærmere sig kapacitetsproblemer over havnen og regionaltog kan hellere ikke udvides. Problemet er også at kommet hurtig på tværs længere ude. Og ekspresgruppen forslag løser ikke nogle af de problemer.

Jeg synes da Ekspresgruppen fint viste, hvordan en eksprestunnel sammen med en gentænkning af M5 ville løse de problemer (i del 4 af Youtube-videoen).

Eksprestunnellen vil også løse det, som jeg mener er et stor problem i dag med S-toget - at der kun er 2 spor mellem Kbh H og Svanemøllen, hvor alle S-tog (pånær Ringbanen) skal igennem. Det gør det enormt sårbart, hvad vi ofte ser, og det betyder jo, at en påkørsel af en motorvejsbro ved Jægersborg får indflydelse på hele S-tog nettet. Den sårbarhed kan mindskes markant med en eksprestunnel.

Udover den store fordel, at en stor del af hovedstadsområdet får tog direkte til Rigshospitalet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak