Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/9 2020, 10:40 (1323 dage siden) @ P.Jensen

Jeg synes der er 2 problemer i de løsninger der diskuteres.

Det ene er at HH-tunellen som den er skitseret ikke kører ind til Helsingør! Dvs.ingen direkte forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Det skulle da være hvis man lægger tunnelen ind under den nuværende Helsingør station og så over under Helsingborg Station. Der skal nogle store sving til for at få sporforbindelse med Helsingborg Station. Fjerntog til Göteborg den vej vil ikke være attraktivt p.gr.a. langsomme Kystbanetog. Godstog er i forvejen udelukket.

Europasporet går udenom Malmö/Lund. Hvor mange forbindelser vil der være fra Göteborg direkte til København? Gætter på at det vil være færre end SJ's X2000 Stockholm-tog til København H. i normale tider - 5-7-tog/dag? Er det attraktivt? Eller kan godstog den vej være med til at betale for forbindelsen? Europasporet lyder som et meget dansk projekt. Jeg kan ikke forestille mig at man på den svenske side vil acceptere at Malmøområdet forbigåes.

P.Jensen

.
Mig bekendt er Europasporet noget de er kommet på i Landskrona. Det er dem der finansierer undersøgelser og hjemmeside. Det vil jo helt oplagt give enorme vækstmuligheder i Landskrona. (15 minutter til Kbh. centrum).

Og jo, der kan være stor svensk interesse, da det er vigtigt for svenskerne at have en alternativ godsforbindelse (om få år nedlægges godsfærgerne mellem Sverige og Tyskland). Og på sigt når kapaciteten på Øresundsforbindelsen nås, vil det kunne aflaste denne.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak