Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af Steen Koefoed, 10/9 2020, 19:09 (1322 dage siden) @ Jens Hansen

Gerne - og jeg udtrykte mig måske forkert ved at bruge betegnelsen "vendespor" - jeg mente 2 spor at vende i, underforstået 2 perronspor. 6 tog - 2 spor - det giver 3 tog i hvert spor. 3 tog i et spor, hvis det skal være robust, så er det nok maks. 15 minutters holdetid.

At lave deciderede vendespor kan være ønskeligt, men også dyrt. Ikke kun i anlæg men også i drift. Det kræver f.eks. at toget rangeres væk, "vender" og rangeres tilbage igen. I dele af denne tid skal der være personale. Hvis der vendes i et perronspor kan personalet få en (lille) pause. Mit gæt vil være at sådan tænker togoperatøren - sådan tænkes i hvert fald i logistikverdenen - "Tid er penge".

JH

Jeg synes Hellerup er den sværeste at få til og kunne godt bruge nogle forslag her.

Hellerup er den nye flaskehals i et ekspresscenarie. Det er 7 perronspor på Hellerup. Ringbanen får 2 for at kunne beholde sin uafhængige drift, hvilket giver fem tilbageværende spor. I ekspresscenariet ligger Hellerup helt oppe på 37-40 S-tog i timen. Med masser af ind- og udfletninger og afhængigheder skal der minimum være 4 spor til S-togene. Det efterlader i så fald kun et enkelt spor til regionaltogene. Det kunne i så fald være spor 1. Giver det så mening at sige at der kommer tre regionaltog i timen og vender ved perron på spor 1? Så kunne der vende tre regionaltog mere i timen på Østerport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak