Fra 3 til 4 vogne på M1/M2 metroen i København--typisk dansk (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 11. september, 2020, 13:22 (18 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Poul Brandt, fredag 11. september, 2020, 13:45

Okk nei, det er ikke bare typisk dansk. Akkurat samme tankegang gjorde seg gjeldende da jernbanen ble lagt i tunnel under Oslo på 1970-tallet. NSB ville ha fire spor, men Stortinget mente det ble altfor dyrt. To spor ville dekke behovet i all overskuelig fremtid. Ja, jammen sann! Allerede på 1990-tallet måtte Nationalteateret stasjon utvides fra to til fire spor i en kostbar utbygging, og nå er kapasiteten i tunnelen fullstendig sprengt, og ingen våger å tenke seg hva det vil kunne koste å grave opp hele Oslo sentrum på nytt for å få lagt en ny tunnel - om det i det hele tatt lar seg gjøre.

.
Men man klarede sig i 40 år med den "smalle" løsning. 40 år er vel næsten "uoverskuelig". ;-)
Hvis du tager den sparede investering og fremskriver med 40 års forrentning, vil der være et anseligt beløb til rådighed i dag.
...........................

Hvis man skulle se 40 år frem skulle mange projekter ændres:
Ringsted-Femern skulle (i det mindste partielt) være anlagt for 300 km/t,
Togfondprojekter ligeledes.
Storestrømsbroen (under opførsel) anlægges kun for 200 km/t. Allerede om 20 år vil man "rive sig i håret" over at man ikke i det mindste forberedte for 300 km/t.
Samme for Femerntunnelen (som dog nok for nogle få mia. kr. trods alt kan hastighedsopgraderes om 20 år).
For slet ikke at tale om ny bane på Vestfyn, som kun traceres for 265-285 km/t, og den er end ikke opført endnu.
Den spritnye udfletning ved Ny Ellebjerg (og de 2 i Ringsted) er kun halve løsninger.
Man valgte at bruge 2,5 mia. kr. på at hastighedsopgradere og elektrificere den snoede bane Aarhus-Randers, i stedet for at anvende 4 mia. kr. på at anlægge en ny 40% kortere og snorlige (300 km/t) bane.
osv.

Poul

--
Mvh Poul

Lokalbaner nedlægges i 2030 pga. selvkørende biler.
Alle nye baner bør anlægges for 300 eller 320 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen