Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af KKLD, 11/9 2020, 13:35 (1316 dage siden) @ Gæst42

Gerne - og jeg udtrykte mig måske forkert ved at bruge betegnelsen "vendespor" - jeg mente 2 spor at vende i, underforstået 2 perronspor. 6 tog - 2 spor - det giver 3 tog i hvert spor. 3 tog i et spor, hvis det skal være robust, så er det nok maks. 15 minutters holdetid.

At lave deciderede vendespor kan være ønskeligt, men også dyrt. Ikke kun i anlæg men også i drift. Det kræver f.eks. at toget rangeres væk, "vender" og rangeres tilbage igen. I dele af denne tid skal der være personale. Hvis der vendes i et perronspor kan personalet få en (lille) pause. Mit gæt vil være at sådan tænker togoperatøren - sådan tænkes i hvert fald i logistikverdenen - "Tid er penge".

JH


Jeg synes Hellerup er den sværeste at få til og kunne godt bruge nogle forslag her.

Hellerup er den nye flaskehals i et ekspresscenarie. Det er 7 perronspor på Hellerup. Ringbanen får 2 for at kunne beholde sin uafhængige drift, hvilket giver fem tilbageværende spor. I ekspresscenariet ligger Hellerup helt oppe på 37-40 S-tog i timen. Med masser af ind- og udfletninger og afhængigheder skal der minimum være 4 spor til S-togene. Det efterlader i så fald kun et enkelt spor til regionaltogene. Det kunne i så fald være spor 1. Giver det så mening at sige at der kommer tre regionaltog i timen og vender ved perron på spor 1? Så kunne der vende tre regionaltog mere i timen på Østerport.


Nej det lyder som en ret dårlig løsning.

Spørgsmålet er om der kan anlægges to nye perronspor syd for de nuværende stationsbygninger på arealet mellem banen og Ryvangs Allé. Så kan du også få spor 1 til s-tog, men nok en ret dyr løsning.

Så spor 2 bliver omdannet til S-tog og det nye spor (spor 0?) ville ende blindt syd for busholdepladsen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak