Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af KKLD, 12/9 2020, 17:33 (1315 dage siden) @ Steen Koefoed

Med ekspresscenariet har jeg forstået at det kommer til at se sådan her ud:
Spor 1 (3) og 2 (3) er til regionaltog.
Spor 3 (15), 4 (22,5), 5 (15), 7 (15) og 8 (37,5) er til S-tog.

Ved 37,5 tog i timen er der 96 sekunder mellem hvert tog i gennemsnit. Er dette et problem med førerløse tog og CBTC? Jeg mener at der med M3+M4 er 90 sekunder mellem togene København H-Østerport.
Alternativt kunne nogle af togene fra spor 8 køre fra spor 7 så i stedet for 15 i spor 7 og 37,5 i spor 8, så havde man 22,5 i spor 7 og 30 i spor 8.

Har jeg misforstået noget?


Hellerup bliver jo speciel fordi der er så mange indfletninger og udfletninger både nord og syd for stationen. Så jeg tror ikke vi kan komme i nærheden af de frekvenser som metroen kan præstere. Robusthed skulle gerne være et varemærke i ekspresscenariet. Det er derfor jeg vurderer, at der må to spor til at håndtere 37,5 nordgående tog og to andre spor til at håndtere 37,5 sydgående tog. Derudover mener jeg også, at der må være to spor alene til ringbanen som jo også i ekspresscenariet er helt uafhængig af det øvrige S-togs net og vender her. Og hvis det er udgangspunktet, er der jo faktisk kun ét perron-spor tilbage til regionaltogene. Men måske er det nok til at opretholde 4-6 tog i timen, hvis vi antager der er vendespor til regionaltog umiddelbart nord for stationen. Også en interessant idé der kom med at anlægge en ny regionaltogs endestation umiddelbart syd for S-togs stationen. Men så står vi stadig med to spor mellem Hellerup og Klampenborg hvis potentiale slet ikke udnyttes. Måske skulle ringbanen så fortsætte op til en endestation på Klampenborg? Men så ryger ringbanens uafhængighed og ….

For Sørensen der er mange afhængigheder og muligheder ved Hellerup. Det ender med man må overlade det til nogen der ved hvad de snakker om :-)

Ringbanen kunne godt fortsætte til Klampenborg med stop i Charlottenlund og Ordrup. Det tager 8 minutter i dag. På Klampenborg er der spor 7, 6 og 5 man kan vende i, og disse ville jo ikke blive brugt når S-togene kører til Helsingør ad Kystbanens spor.

Jeg tænker at næste skridt for eksprestunnellen er at udarbejde en køreplan med minuttal for togene og på den måde se, hvor mange vogne der kræves. I rapporten for førerløse S-tog snakker de om at der skal købes vogne der kan kobles op til 3 stk. sammen automatisk.

Men hvilke fletninger på Hellerup St. er det du finder problematiske?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak