Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS - Finansiering (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/9 2020, 07:54 (1320 dage siden) @ Steen Koefoed
redigeret af Poul Brandt, 13/9 2020, 08:17

Det er friske udmeldinger - ser frem til kommentarerne her på sitet

.
Metroens fordel er at den ejes af primært Kbh. kommune, og dermed at der er kraftig medfinansiering ved salg af grunde.

S-banen ejes derimod af staten (Banedanmark), og skal derfor finansieres ved de generelle infrastruktur-investeringer, i konkurrence med motorveje, nye baner osv. For at stå sig i den konkurrence er det nødvendigt at eksprestunnelen har en god samfundsøkonomi.

Spørgsmål: Har nogen kigget på det?

Det koster penge at få udført en sådanne analyse, så hvem har fordel af eksprestunnelen?
Det er jo store dele af hovedstadsregionen. Så altså må næste skridt være at regionen presser på for at få en "screening" udført.

Det er flere gange sket at regionen har medfinansieret 50% af udgiften til en sådan undersøgelse. Den slags er fremmende for at få transportministeriet til at bevillige den anden halvdel. Så ved de nemlig at regionen er virkelig interesseret og ikke bare "kræver".

Spørgsmål: Har I været i kontakt med regionen? Og hvis, hvad sagde de?

Regionen består af kommuner. Så regionen foretager sig ikke noget, hvis ikke der er nogle kommuner som presser på.

Eksempel på passive kommuner: Odder Kommune har intet gjort for at presse region Midtjylland for at få en Kattegatbane station i Odder Nord. Så det indgår, chokerende nok, end ikke i regionens oplæg med ønsker til transportministeren. Borgmesteren fortalte mig for et par år siden at de regner med regionen af sig selv arbejder for Odder Nord station. Det gjorde de så ikke :-(
Køge Kommune ønsker dobbeltspor mellem Køge station og Køge Nord station. Men det ser ikke ud til at de helhjertet prøver at få regionen med på det (så vidt jeg kan læse, modsig mig gerne).

Spørgsmål: Har I været i kontakt med nogle kommuner? Og hvis, hvad sagde de?

Borgmesteren? (I sidste ende er det naturligvis politikerne i region og kommuner der skal ønske en eksprestunnel).

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak