Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af tgpsen, 14/9 2020, 09:39 (1314 dage siden) @ KKLD

Hvad skal vi mene om Europasporet ? Med en grøn dagsorden og en Femern undervejs kan jeg se nogle svenskere der har en væsentlig interesse i at spare 55 minutter mellem Gøteborg og Københavns Hovedbanegård. Hvis togene mod Sverige ikke skal vendes på en københavnsk endestation vil det være en helt anden situation

Det problem ville min citytunnel løse, uden ny tunnel til Landskrona.


Hvordan ville den det?

Den ville gøre det muligt for tog mellem Sverige og Tyskland at standse på Kbh H med direkte gennemkørsel, uden at skulle vendes.

Der snakkes om en ny tunnel fordi der ikke er mere kapacitet på Øresundsbroen.

'Øresundsbroen' i den sammenhæng skal man se som to strækninger:

1 Øresundsbanen, Kbh H - CPH Kastrup.

2 Selve Øresundsstrækningen CPH Kastrup - Malmø.

1 er den hårdest belastede. Udover Øresundståg og fjerntog til Sverige, som befarer både 1 og 2, kører der på Øresundsbanen fjerntog til resten af Danmark. De ville kunne forlænges til Sverige, fx. Ystad for forbindelse til Bornholm.

Men du taler vist om fjernbanekapacitet. Der tror jeg en HH-forbindelse vil være tilstrækkelig, evt suppleret med en højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen, med 2 ekstra spor Jægersborg - Hellerup.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak