EB ankomst (Generelt)

af Peter Christensen, onsdag 16. september, 2020, 09:49 (9 dage siden) @ Niels Munch

Hele humlen må ligge i implementeringsdato - 16/6 2020.
I min optik må det være således at kontrakter på nyt materiel, som skal bruges i grænseoverskridende trafik og hvor kontrakten er indgået før 16/6, godkendes efter "gamle" regler som var i kraft på det tidspunkt hvor materiellet bestilles.
Andeledes må det være med materiel, som bestilles efter 16/6 2020 og som skal bruges grænseoverskridende. Der må vi gå efter de nye regler.

I jernbanedrift har jeg aldrig hørt om konstruktionsstadie.
Det er ganske brugt i søfarten, hvor datoen for køllægning bestemmer hvilke regler skibet skal leve op til.
Visse vil påstå at nogle skibstyper ikke har en decideret køl og det her helt rigtigt. I sådanne tilfælde regnes blot med en vis mændge stål (ofte 50-100 tons lidt efter skibets størrelse).
Noget tilsvarende har jeg endnu ikke hørt om i jernbaneverden.

I søfarten kan ofte ses et sjovt forhold. Når fordyrende regler kommer og alle mand ved de kommer - lad os sige fra 1/1 2016 - så ses ofte en masse kontrakter på ny-bygninger indgås i perioden op til datoen. Ofte vil væfterne have nok blokke liggende til at vise at kølen er lagt (regnet i tons stål). Så kan de skibe leveres efter "gamle" regler.....i visse tilfælde kan skibene forsætte deres liv uden yderligere. I andre tilfælde skal det dyre anlæg indbygges ved første dokning 5 år efter leveringen. I visse tilfælde vil det således blot være at skubbe en udgift, men er pengene små, så er det måske løsningen.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen