Avatar

Om tegninger, kassation og primærkilder (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 18. september, 2020, 10:55 (36 dage siden) @ UTJ

Der er som det er fremført sagen at man ikke kan gemme alt.
Indtil 1970 blev registrering af motorkøretøjers ejerforhold gjort i to spor - et afgiftsspor (hos Direktoratet for Tobaksbeskatning - sgu!) og så hos Politiet med registreringsnummer.
Omkring 1970 blev afgiftsdelen lagt ind i Centralregisterets EDB system.
"Toldjournalerne" var forlængst overdraget til Rigsarkivet, mens registreringsjournalerne fra før Centralregisteret (de var lokale) var indsamlet til Centralregisteret, som brugte dem i den daglige sagsbehandling - for eksempel ved bortkomne papirer.
Ved overflytning fra Politiet til SKAT blev alle disse journaler kasseret. Det er sket helt legalt efter overenskomst imellem Rigsarkivaren og Rigspolitichefen, men Politiet har hengemt det i overenskomsten under "Interne anliggender" som om registreringer af motorkøretøjer er noget der sker KUN for Politiets skyld. At andre foreksempel forsikringsselskaber og borgere kunne have en interesse har ham bevidst tilsidesat.
Resultatet er, at en meget væsentlig og meget operationel primærkilde til ejerskab af danske motorkøretøjer er gået tabt. Vurderingen har sikkert været, at de efterhånden få gange man havde brug for at genudstede papirer kunne man bruge toldjournalerne.

MEN - nu er der utallige billeder ude i lokalarkiverne hvor man ikke har en chance for at identificere køretøjerne og deraf måske identificere personerne på billederne. Toldjournalerne rummer nemlig ikke registreringsnummer - kun chassisnummer - og det er jo ikke muligt at se på sådan et billede med en fin lastvogn omgivet af et håndværkersjak. Der kan man kun se nummerpladen foran.

Jeg har diskuteret dette med museumsfolk, og de anfører, at der i 1990'erne var et problem med at både fysisk plads og diskplads var dyrt, så scanning var der (heller) ikke råd til den efterfålgende opbevaring.

Ulrich, jeg har selv et projekt igang med Rigsarkivet om digitalisering af de ovenfor omtalte toldjournaler, så det bliver nemmer at finde de gamle registreringer. Her er planen at lave et OPP med fondsfinanciering og jeg har haft diskrete følere ude hos et par store fonde, bl.a. en med en central maritim tilknytning, og de mente da bestemt at mit projekt var relevant uden selvfølgelig at love noget. Digitalisering af Toldjournalerne vil koste 1 - 2 mill. kroner er vurderingen fra RA.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen