S-tog dagstimer Linje E forlænget til Birkerød (Generelt)

af KKLD, søndag 20. september, 2020, 19:14 (39 dage siden) @ Fysikeren

På baggrund af denne rapports forslag kom jeg på et spørgsmål: http://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/Sog/ShowFile.asp?p=furesoe07&ID=69176

Hvordan kan det være at man ikke forlænger S-togs linje E til Birkerød og til gengæld gør Linje A gennemkørende (ingen stop) i Holte?

Så vidt jeg kan se så er der lige mange passagerer i Holte (12 tog i timen) og Birkerød (6 tog i timen). Her kunne man vel tænke at Birkerød ville få endnu flere passagerer? Et alternativ er at forlænge linje E til Birkerød og beholde stoppet i Holte.


Hvorfor skulle man? Såvidt jeg kan gennemskue ville passagerne i Holte få fem minutter længere rejsetid til København, mens Birkerød ville spare et minut. Hvis da ikke linje E kommer for tæt på linje A og dermed ikke sparer tid i praksis. Hvis der er lige mange passagerer på begge stationer, så synes jeg ikke et tab på fem minutter for den ene gruppe opvejes af en gevinst på et minut for den anden gruppe.

Dertil kommer, at sidesporet i Birkerød ikke ligger i midten, og vil dermed kræve en ombygning hvis nordgående A-tog skal være konfliktfri fra sydgående E-tog, hvilket nok vil være en fordel.

Synes ellers at jeg kan se at balancen er rimelig fin mellem at tilgodese Holte eller at tilgodese Birkerød, Allerød og Hillerød.

Men hammeren falder vist ved ombygningen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik
Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.


 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen