Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TEE 2.0 (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/9 2020, 11:17 (1302 dage siden) @ kme

TEE tog Stockholm - København - Hamborg - Bruxelles - Paris.

TEE tog Stockholm - København - Berlin - München.

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Italienske FS har en rammeaftale med Bombardier/Hitachi på køb af ZEFIRO V300 tog / Frecciarossa 1000. Disse tog har fire strømsystemer ombord: 25 kV AC; 15 kV AC; 3kV DC og 1.5 kV DC samt ETCS og nationale STM bokse. Pt er 50 togsæt leveret til trafik i Italien for FS, yderligere 14 togsæt indsættes mellem Italien, Frankrig og Belgien (for datterselskabet "Thello"), mens senest bestilte 23 togsæt leveres til det spanske JV "Ilsa" til trafik Madrid - Barcelona - Frankrig. Togsættene forventes også homologeret til kørsel til Tyskland (både fra Frankrig og Italien), ligesom der også er muligheder for indsættelse i Sverige og Danmark, om Trenitalia skulle få sådanne ideer. Som led i EU-kommisionens godkendelse af Alstoms køb af Bombardier, vil Hitachi blive tilbudt Bombardiers andel i projektet her.

V300 ZEFIRO har 9,8 MW, kan rende 360 km/t med passagerer, har ETCS, fire strømsystemer, 8 vogne er 202 meter langt med 460 pladser, bistro og fire komfortklasser og kan multipelkøres. Toget har fire DC og fire AC strømaftagere.
Der er ikke noget teknisk til hinder for, at dette tog kan indsættes i nogle af de nævnte TEE forbindelser....
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak