Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Navngivning (Generelt)

af UTJ, 27/9 2020, 09:50 (1301 dage siden) @ jacobchristensen

Fidusen er at det matematiske udtryk er skabt i 1800-tallet med brug af det latinske ord. Og at et lokomotiv er en bærer / carrier er jo en naturlig association. Ligeledes at der har siddet en mængde ingeniører og lavet matematiske beregninger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector

Og GM (eller rettere: det konsulentfirma, der lavede navnet) var nok inde på noget af det samme da Vectraen blev navngivet.

Så har Vectron jo også en discountudgave - hvis et lokomotiv ellers kan være discount - ved navn Smartron https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/locomotives/sma...

Men måske trådstarteren egentlig tænkte på nogle af de øgenavne danske lokomotiver og andet materiel har i udlandet: MX og MY går under navnet gammeldanskar i Sverige - for vi drikker jo alle bitter til morgenmaden i svenskernes fantasi. Tyskerne taler om Rundnasen og Nohabs, mens IC3 bærer kælenavnet Gumminase. Det er nok pænere end det svenske “elefantröv”. Og mærkenavnet Flexliner er helt glemt, ligesom at ET/X31 egentlig hedder Contessa hos Bombardier.

Du er inde på det rigtige. Bilnavne og andre produktnavne skabes for at give positive associationer. Herunder med den betingelse at navnet ikke støder nogle lande eller kulturer/etniske grupper. Og selvfølgelig også at navnet kan udtales på stort set alle sprog. TRAXX og Vectron er gode eksempler på det. Prøv selv at se på navne på bilmodeller: Octavia, Zafira, Elantra, Dictator.........læs t.ex her (ikke uinterressant for de ikke alt for ensporede)

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak