Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre? (Generelt)

af RasmusR, 28/9 2020, 18:38 (1278 dage siden) @ Jens Hansen

Det tyske formandsskab i EU har store tanker om den fremtidige jernbanetrafik i Europa (og hvad Femern kan bruges til)...
Sverige - Danmark - Tyskland - Belgien - Frankrig...

Uden overhovedet at vide noget i detaljer, er der så ikke et teknisk problem i at realisere disse ruter med tilstrækkelig høj hastighed?

Man kan jo starte med ovennævnte rute - 5 lande...
Sverige og Tyskland bruger samme spænding/frekvens 15 kV 16,7 Hz
Danmark og Frankrig bruger samme spænding/frekvens 25 kV 50 Hz
Belgien bruger tilsyneladende 3 kV DC

Det er tilsyneladende ikke uoverkommeligt, men...

Så er der ATC... Der er vel (gæt) ikke 2 af ovenstående lande, som har samme system. Det burde vel kunne løses, efterhånden (hvis) alle lande indfører ERTMS på relevante strækninger, men det vil sikkert tage mange år, hvis nogensinde.

Man kan vælge en strategi med at skifte lok ved landegrænserne, men her er der begrænsninger på hastighederne, som vist er svære at overkomme med dagens lokomotiver.

Skal man have elektriske togsæt, med ERTMS og så en lang række STM?

Og hvad med lokoførere? Det er måske det mindste problem?

Hvad kan overhovedet være gangbar vej, indenfor 10, 20, 30 år? Klimauret tikker jo...

/R


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak