Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af Peter Kjær Hansen, 30/9 2020, 10:32 (1275 dage siden)

Kære alle sammen

Håber at I kan hjælpe mig med lidt indsigt i den del af den aktuelle danske jernbane-situation, som omhandler gods på bane.

Jeg er politisk aktiv i Alternativet, hvor jeg er tovholder på en gruppe, som har fokus på transportområdet bredt set. Jeg er nysgerrig efter faglig viden på, hvad der her i dagen Danmark anno 2020 anses for at være begrænsninger og nødvendige forudsætninger, hvis mere gods skal flyttes fra vej/asfalt og over på bane/skinner? Og hvad anses som gevinster og udgifterne herved?

Jeg hører at der mangler et dobbelt-spor i det sønderjyske og kapacitetsbegrænsninger ved CPH Lufthavn udfordrer transit af gods igennem landet. At gods som oftest er henvist til nattid og derfor ikke harmonerer supergodt med "just in time"-princippet, som meget gods i dag leveres efter. Lavere hastighed (i forhold til en lastbil med 90-100 km/t) er måske også en udfordring, eller? Effektiv og tidsbesparende omlastningsmuligheder fra bil og skib til tog?

Med jeres viden, hvad er så mulighederne og begrænsningerne?

Mange hilsner
Peter Kjær Hansen
Køge, Alternativet

låst
3027 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak