Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af steenth, 30/9 2020, 11:24 (1303 dage siden) @ Peter Kjær Hansen

Jeg hører at der mangler et dobbelt-spor i det sønderjyske og kapacitetsbegrænsninger ved CPH Lufthavn udfordrer transit af gods igennem landet. At gods som oftest er henvist til nattid og derfor ikke harmonerer supergodt med "just in time"-princippet, som meget gods i dag leveres efter. Lavere hastighed (i forhold til en lastbil med 90-100 km/t) er måske også en udfordring, eller? Effektiv og tidsbesparende omlastningsmuligheder fra bil og skib til tog?

Det manglede dobbeltspor imellem Tinglev og Padborg er ikke kritisk. Det giver kun kø i perioder med for mange tog samtidig. Samme med Kastrup. Tog venter på hinanden og det giver forsinkelser.. Man fordeler tog over døgnet i kanaler og der er stadig plads til flere godstog. Og Femernforbindelse forbedre kapaciteten. Og der sker på et eller andet tidspunkt noget på begge steder. Og godsoperatørne vil gerne vente i Sønderjylland til Femernforbindelsen er færdig. Så vil det ikke forstyrre trafik i anlægsperioden - det er sporarbejde som er størst problem, som spærre spor nogle gange i ugevis. Eller at man må omlægge godstog til perioder uden passagertog, da passagertog normalt bliver prioriteret med undtagelse af Padborg-Peberholm. Her skal godstog kunne kommer igennem døgnet rundt.

Den højeste hastigheden er 100 km/t for de fleste godsvogne. Lokomotiver og spor kan godt håndtere højere hastighed. Så hvis branchen vil have hurtigere tog, så kan de gøre det.

Med jeres viden, hvad er så mulighederne og begrænsningerne?

Indenlandske gods er svært, da man ikke samle gods nok.
Til/fra udlandet er spørgsmålet at gøre billigere og/eller hurtigere. Og det er spørgsmål at speditører og operatører får de nødvendige forbindelser, så der kommer så få omladninger og rangering som muligt. Mit indtryk det er blevet bedre. Og de steder, hvor der er mere alvorlige kapacitetsproblemer (det er der flere steder i udlandet), får dem udbygget. Men det er uden for danske indflydelse.

låst
2567 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak