Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af Schienenwolf, Læsø, 30/9 2020, 17:08 (1303 dage siden) @ Peter Kjær Hansen

Kære alle sammen

Håber at I kan hjælpe mig med lidt indsigt i den del af den aktuelle danske jernbane-situation, som omhandler gods på bane.

Jeg er politisk aktiv i Alternativet, hvor jeg er tovholder på en gruppe, som har fokus på transportområdet bredt set. Jeg er nysgerrig efter faglig viden på, hvad der her i dagen Danmark anno 2020 anses for at være begrænsninger og nødvendige forudsætninger, hvis mere gods skal flyttes fra vej/asfalt og over på bane/skinner? Og hvad anses som gevinster og udgifterne herved?

Jeg hører at der mangler et dobbelt-spor i det sønderjyske og kapacitetsbegrænsninger ved CPH Lufthavn udfordrer transit af gods igennem landet. At gods som oftest er henvist til nattid og derfor ikke harmonerer supergodt med "just in time"-princippet, som meget gods i dag leveres efter. Lavere hastighed (i forhold til en lastbil med 90-100 km/t) er måske også en udfordring, eller? Effektiv og tidsbesparende omlastningsmuligheder fra bil og skib til tog?

Med jeres viden, hvad er så mulighederne og begrænsningerne?

Mange hilsner
Peter Kjær Hansen
Køge, Alternativet

Hej,

Der har i en del år blandt en vis type politikere politikere været stort fokus på at få flere rejsende fra bilerne over i den kollektive persontrafik, så derfor bygges der ofte nye stationsnære boliger på arealer, hvor der tidligere lå spor for jernbanernes godstrafik, og på gamle, udtjente industriarealer i stationernes umiddelbare nærhed. Da det ikke er attraktivt med boliger langs motorvejene, og da industrivirksomheder ikke er populære i boligområderne, så placeres nye industrikvarterer oftest der, hvor der er gode tilkørselsforhold fra motorvejsnettet. Det burde Alternativet forsøge at ændre på, bl.a. ved at tage et opgør med de kommunale lokalplaner.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
2381 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak