Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 30/9 2020, 20:25 (1276 dage siden) @ Fwronah

Hej Peter

Tak for dit indlæg. Selv ser jeg personligt især følgende begrænsninger for godstrafikken:
- Manglende sporforbindelser: Godstog skal skifte køreretning og derfor foretage omløb på forskellige stationer undervejs afhængig af, hvor godset skal hen. Her kan jeg nævne Aarhus H, Aalborg, Hjørring, Langå, Lunderskov, Lemvig, Esbjerg og Skjern som eksempler. Bemærk at dette kun er eksempler, som jeg ser kunne være begrænsende i hvordan vi kunne få mere gods på bane. Der er godstog på flere af disse strækninger i dag, men jeg ser det dermed som begrænsende i at kunne få flere godstog på skinnerne
- Manglende terminaler og sporkapacitet på stationer
- Terminaler anlægges for "billigt" - eksempelvis kan den relativt nye terminal i Esbjerg ikke håndtere særlig lange tog
- Manglende kapacitet på strækninger, herunder Tinglev-Padborg som du selv nævner
- Udgifter til ETCS i lokomotiver

Sidst, men ikke mindst, synes jeg, at der er en generel manglende vilje fra politisk side til at løse udfordringerne og til at satse på godstrafik på jernbane. Når der så endelig kommer idéer til løsninger heraf, ønsker man alligevel ikke at konstruere en fornuftig løsning fra starten, men prøver at udføre en spareløsning - bl.a. terminalen i Esbjerg. Denne er dog i brug med jævne mellemrum, men som udgangspunkt skal sådanne anlæg konstrueres, så det også kan give mening for godsoperatørerne at benytte anlægget.

Jeg håber, at det giver mening, ellers vil jeg gerne uddybe ovenstående.

Gode pointer. Jeg ordner dem lige i anden rækkefølge, så det jeg tror er væsentligst kommer først:

  • 1 Generel manglende vilje fra politisk side til at løse udfordringerne og til at satse på godstrafik på jernbane.
  • 2 Udgifter til ETCS i lokomotiver
  • 3 Terminaler anlægges for "billigt" - eksempelvis kan den relativt nye terminal i Esbjerg ikke håndtere særlig lange tog
  • 4 Manglende terminaler og sporkapacitet på stationer
  • 5 Manglende kapacitet på strækninger, herunder Tinglev-Padborg
  • 6 Manglende sporforbindelser: Godstog skal skifte køreretning og derfor foretage omløb på forskellige stationer undervejs afhængig af, hvor godset skal hen.

--
Eskild

låst
2337 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak