Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 30/9 2020, 22:11 (1300 dage siden) @ larsL

Gode pointer. Jeg ordner dem lige i anden rækkefølge, så det jeg tror er væsentligst kommer først:

  • 1 Generel manglende vilje fra politisk side til at løse udfordringerne og til at satse på godstrafik på jernbane.
  • 2 Udgifter til ETCS i lokomotiver
  • 3 Terminaler anlægges for "billigt" - eksempelvis kan den relativt nye terminal i Esbjerg ikke håndtere særlig lange tog
  • 4 Manglende terminaler og sporkapacitet på stationer
  • 5 Manglende kapacitet på strækninger, herunder Tinglev-Padborg
  • 6 Manglende sporforbindelser: Godstog skal skifte køreretning og derfor foretage omløb på forskellige stationer undervejs afhængig af, hvor godset skal hen.


Fin opstilling; man kan jo argumentere for at du har byttet om på 2 og 6, fordi:

(2 skal være 6 fordi) Udgiften til ETCS kommer uanset hvad. I en periode, som måske bliver kort, så er der måske brug for et DK-STM modul. Kører du i dag med gammelt udstyr, så kommer der også ETCS udgifter, i DK når ATC udgår. Der er endda mulighed for at få tilskud, men ordningen virker ikke umiddelbart meget søgt.

og

(6 skal være 2 fordi) De manglende sporforbindelser og omløb tager dels tid og kræver mere mandskab, med mindre at du har udstyr der kan automatkoble -- ikke lige standard på godstog i DK. Denne udgift og ulempe består til gengæld indtil der er bygget de nødvendige shunts mv. + at godset forsinkes unødigt undervejs.

Dertil vil jeg mene at der skal være et punkt der gør op med den "andedams-planlægning" vi har i Danmark, også på jernbaneområdet. Langt det meste gods på skinner i dag og potentialet til en forøgelse ligger i at vi flytter transittrafikken fra lastbil til jernbane. Det kan være det kræver 2/4 nye spor mellem Helsingør og Lolland + en ny forbindelse til Sverige fra Helsingør - forbeholdt godstog naturligvis. Planlægningen og til dels anlægsarbejdet kunne optimeres ved at flytte det til EU-niveau.

Indenlands godstrafik er helt klart ude, med mindre at du har "hele godstog" eller måske til nød, enkelte vogne der kan kobles på/fra ved behov og ikke mindst plads. Stykgods i DK, fra dør til dør delvist via bane er selvklart også helt dødt.

Det var vidst mit bidrag til popkorn-showet

Hilsen Lars

Opgøret med "andedams-planlægning"en er vel indeholdt i punkt 1?
ETCS udgifterne skulle måske være DK-STM udgifterne, som står højt fordi de udgør en rød klud i ansigtet på mulige ny aktører.
Jeg indrømmer blankt at jeg er en mandagstræner på dette område, og jeg havde svært ved at se om de manglende sporforbindelser var nice to have or need to have. Men da der trods alt køres gods på Lemvigbanen og til Ålborg Østhavn, så satte jeg det lavt.

--
Eskild

låst
2280 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak