Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af My1202, 1/10 2020, 08:14 (1297 dage siden) @ Niels Bak

Byplanlægning er formentlig den langsigtede nøgle, når vi taler gods med oprindelse eller destination i Danmark.
De gamle industrier i bykernerne, som ofte lå tæt på station og bane, er flyttet ud af mange grunde. I stedet har vi fået endeløse industribånd langs motorvejene.
I Storkøbenhavn må nye, større arbejdspladser kun bygges i nærheden af stationerne. Men virksomheder, som ikke er arbejdsintensive, men godsintensive, er der ingen krav til. Så de seneste mange årtier er selv virksomheder, som har et volumen, der ville give mening i forhold til banegods, blevet placeret uden mulighed for sporforbindelse. Det gælder fx Danish Crowns største slagteri ved Horsens, Ikeas varehuse, LEGO, Danfoss m.fl.
Der er også grund til at kigge på de få spirende succes'er, som har været de senere år. Både Ålborg Østhavn, terminalen i Padborg og til dels Århus havn har haft stigende banegodsmængder. Koncepterne burde kunne kopieres flere andre steder.

Hvad slags gods forestiller du dig?

Har svært ved at se ret meget gods som såvel miljømæssigt / økonomisk / logistisk kan transporteres med jernbane indenfor Danmarks grænser.

At transport til og fra Danmark og ud i Europa kan ske på skinner er nok muligt.

Men størst gevinst for samfundet i forhold til miljø og trængselproblemer er at få lastbiler udelukkende i transit over på skinnenettet fremfor vejnettet.

--
[image]

låst
2191 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak