Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fejl på ovk. 48 i Holsted her i eftermiddag (Jernbanen i dag)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 1/10 2020, 14:18 (1275 dage siden) @ Poul Andersen

Der var øjensynligt fejl på overkørsel 48 i Holsted her i eftermiddags ved 16:40-tiden. Klokkerne bimlede og bamlede og blinklysene lyste som de skulle, men bommene gik ikke ned. Og uordenssignalet viste da også brandgult under hele seancen. Desværre havde jeg ikke mulighed for at blive og se hvad som hændte efterfølgende, men da jeg forlod stedet var der efterhånden en pæn lang kø.


De har givetvis måttet rangere toget over vejen, så det har taget sin tid.


Er overkørslen i uorden hedder det ikke rangering :-)

Den korte forklaring er: Man skal standse før overkørslen, for så at forsøge at sætte den i gang manuelt. Virker det ikke, så tyfonerer man mens man kører over vejen i skridtgang. Derefter kan man køre hurtigere igen.

Den lange forklaring må du kigge i SR efter ;-)


Tak for belæringen :-P

Men toget har altså måttet køre langsomt uanset ordvalget.

Kan toget sætte farten op lige efter overkørslen, eller skal man først have tilladelse via signal/ATC ?


Da SU- og I-signalerne er i afhængighed af nævnte overkørsel, har der ved uorden ikke været mulighed for normal signalgivning.
Derfor har togene måtte ud- eller indrangeres i jf. SR.
ATC betjenes i jf. ATC instruks ved passage af signal på STOP, og ved uorden i en overkørsel giver ATC mulighed for passage af denne, med kun 5 km/t.

Også dette var en kort forklaring, men med lidt flere detaljer.


Jeg skal ikke gøre mig klog på signaler, men signalerne længere ude af strækningen mod Lunderskov viste grønt, eller det gjorde de i hvert fald før overkørslen gik i gang med "musik og lys" :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak