Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 2/10 2020, 08:36 (1293 dage siden) @ Peter Christensen

Hvad med at indføre et krav om at alle trailere i EU skal være løftbare (det er de nemlig ikke idag)?
Det er nemt nok. Når vognmanden står overfor køb af ny trailer, skal han vælge den billige (som ikke kan løftes) eller den dyre (som kan løftes)?
Det bliver jo nok den billige.....
Da levetiden på trailere er omkring 7-10 år, så er det blot at sige "fra xx dato cirka 2 år efter vedtagelsen af loven, da skal alle nye trailere være løftbare". Det vil betyde at i løbet af cirka 10 år, så er stort set alle trailere løftbare og der er en langt større kage at fiske efter for jernbanen.
Dog SKAL det være en EU beslutning - ellers bliver trailerne blot registeret i lande indenfor EU hvor kravet ikke findes.

I relation til EU skal det bemærkes, at EU gennem mange år gennem flere initiativer har søgt at tilskynde til overflytning af gods fra vej til jernbane. Det er således EU’s ambition at flytte 30 % af den nuværende transport fra lastbiler til jernbaner eller skibe før 2030 og 50 % før 2050. De primære begrundelser herfor har været og er fortsat hensyn til miljøet og de voldsomt stigende trængselsproblemer på det primære vejnet overalt i Europa. Jernbanen har et potentiale, fordi den kan tage noget af godstrafikken væk fra lastbilerne. Det vil naturligt betyde lavere CO2-udledning, mindre partikel- og støjforurening og mindre trængsel. Hjemlige jernbanepolitiske markeringer og intentioner peger ligeledes i retning af, at godstransporten på jernbane skal opprioriteres. Men på trods af de miljømæssige gevinster er investeringer i baneinfrastruktur i årtier blevet forsømt til fordel for udbygning af vejnettet.
Det siger sig selv, at når der ikke er brugbare jernbanespor til rådighed eller et jernbanenet der tilgodeser yderområder, så bliver gods på jernbanen ikke medtænkt i de muligheder, der er for transportløsninger. Der mangler en national strategi for godstransport på jernbane, hvor der er vilje til investering i at holde spor åbne og i ny baneinfrastruktur. Baneinfrastrukturen skal være til rådighed og bør betragtes som et tilbud til markedet

låst
2019 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak