Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal for lastbiler i transit.... (Trafikpolitik)

af My1202, 4/10 2020, 06:45 (1271 dage siden) @ steenth

Blot du husker at der årligt kommer 5 mio lastbiler til Danmark, hvoraf min halvdelen formentlig er i transit til og fra Skandinavien.
Så potentialet er stort såfremt de kan kommer over på en "rullende landevej "

For del år siden blev antal lastbiler i transit talt - det var kun 14 % af dem, som kørte igennem landet. De fleste kørte imellem Rødby og Øresund. Så din påstand med det er halvdelen, som er transit, er voldsomt overdrevet.

http://www.ntn.dk/download/rapporter_2007_dk/transittaelling2007_rapport.pdf

Vejdirektoratet har en rapport fra 2020, som går i dybben med lastbilstrafik - og de henviser til undersøgelse fra 2007:
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/2020-02/National%20og%20i...

Mvh
Steen


Hej Steen
Helt så enkelt er det vist ikke.

Det sidste link anvender godsmængder men på side 28 er der lidt brugbart.

Der er på transit kun antal lastbiler. Og de andre tal, som de arbejder med, kommer fra andre indberetninger.

Udover at der kommer omkring 6.500 lastbiler ind til Danmark dagligt (=2.3 mio årligt) er andel af lastbiler lidt af en skøn når det kommer til transit.
Men det anføres at stort set alle lastbiler fra ruterne fra Norge er til resten af Europa.
Det var så i 2017 ca. 162.000.

Der står kun at godset er til resten af Europa. Men hvordan fordelen sig på lastbiller eller trailere er kender man ikke. Så man har kun de tal som kom 2007. Og samlet set, så den trafik til/fra Norge ikke specielt stor, så man tæller antal lastbiler, som passer grænsen i Sønderjylland.

Over landegrænsen ved Padborg kører dagligt næsten 4.000 lastbiler (= 1.6 mio).
Fratrukket de 180.000 til og fra Norge skulle altså 1.4 mio lastbiler have ærinde alene i Jylland.
Personligt har jeg nu set adskillige lastbiler sydfra som er kørt over Fyn videre til Sjælland og guderne må vide hvorhen.

Du ved netop ikke hvor de kører hen. Det kan være Københavns området.

Men du har kun fokus på de 14 % el af trafikken og samlet set så er rullende landevej en meget dårlig løsning. De lastbiler belaster ikke specielt meget i forhold til en øvrige trafik Hellers fokus på 100% af trafikken. Det er bedre at få godstrafikken op toget så lang som mulig.

Der er blot noget som ikke stemmer med de tal!
Der kommer 2.3 mio lastbiler årligt til og fra Danmark.
Kun 162.000 er så videre mellem Danmark og Norge.

Lastbiler med færger mellem Jylland og Sverige er angiveligt kun mmed gods til og fra Jylland.
Tilbage er lastbiler over Fehmern pg Øresund.
Færgerne ved Helsingør befodrer knapt 500.000 og øresundsbroen omkring 600.00 lastbiler.
Gedser og Rødby har årligt op mod 600.000 lastbiler.

Det som ikke stemmer er at vi i Danmark tilsyneladende har så meget lastbil kørsel fra Europa at der angiveligt skulle komme 2 mio lastbiler årligt.

Norge og Sverige som på mange områder ligner os skulle derimod nøjes med h.h. 160.00 lastbiler og x antal (Sverige).
x da vi ikke ved andet end der kommer omkring 1.2 mio lastbiler over Øresund og mellem Sverige og Jylland.

Det er ikke fordi færgerne direkte mellem Sverige og Tyskland bidrager voldsomt og heller ikke direkte fra Norge til Tyskland.

Så alle de lastbiler med frugt, grønt, planter, fødevarer som kommer fra bl.a Italien og Spanien til Danmark - de kører ikke til Norge eller Sverige?

Det giver ikke nogen mening!
Men tallene du linkede til er jo også baseret meget på skøn og gamle opgørelser.

Så jeg vil fortsat hævde at ganske mange af de lastbiler fra Tyskland ender i Sverige og Norge.

--
[image]

låst
1854 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak