Udlicitering af jernbanen i Danmark (Generelt)
Var det ikke meget mere nemmere, enkelt og logisk at det kun var et stort firma der drev jernbanetrafikken. I stedet for flere mindre firmaer.
I en perfekt verden, ja. Men store statsejede organisationer har det med at sande til i bureaukrati og kassetænkning. Som da DSBs dieselmafia forhalede elektrificeringen i årtier, med det resultat at man stadig den dag i dag bliver forgiftet med ultrafine partikler fra ME-lokomotiver på mange regionaltogsruter. Nørreport Fjern er til at få åndenød af, når der har været en ME igennem.
Da Arriva overtog Thybanen på min hjemegn, så var der ganske vist nogen startvanskeligheder, men passagerene endte med bedre tog (LINT istedet for MR), højere rettidighed og (så vidt jeg ved) en billigere drift.
Det er dog ikke altid fordi det reelt bliver bedre, men Transportministeriet fattes penge, så intet under at de udliciterer, når DJØF’erne har regnet sig frem til at man kan spare penge på den måde.