Udlicitering af jernbanen i Danmark (Generelt)

af bjergged, tirsdag 06. oktober, 2020, 18:57 (16 dage siden) @ Vollensir

Var det ikke meget mere nemmere, enkelt og logisk at det kun var et stort firma der drev jernbanetrafikken. I stedet for flere mindre firmaer.

I en perfekt verden, ja. Men store statsejede organisationer har det med at sande til i bureaukrati og kassetænkning. Som da DSBs dieselmafia forhalede elektrificeringen i årtier, med det resultat at man stadig den dag i dag bliver forgiftet med ultrafine partikler fra ME-lokomotiver på mange regionaltogsruter. Nørreport Fjern er til at få åndenød af, når der har været en ME igennem.

Da Arriva overtog Thybanen på min hjemegn, så var der ganske vist nogen startvanskeligheder, men passagerene endte med bedre tog (LINT istedet for MR), højere rettidighed og (så vidt jeg ved) en billigere drift.

Det er dog ikke altid fordi det reelt bliver bedre, men Transportministeriet fattes penge, så intet under at de udliciterer, når DJØF’erne har regnet sig frem til at man kan spare penge på den måde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen