Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udlicitering af jernbanen i Danmark (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 6/10 2020, 18:57 (1269 dage siden) @ Vollensir

Var det ikke meget mere nemmere, enkelt og logisk at det kun var et stort firma der drev jernbanetrafikken. I stedet for flere mindre firmaer.

I en perfekt verden, ja. Men store statsejede organisationer har det med at sande til i bureaukrati og kassetænkning. Som da DSBs dieselmafia forhalede elektrificeringen i årtier, med det resultat at man stadig den dag i dag bliver forgiftet med ultrafine partikler fra ME-lokomotiver på mange regionaltogsruter. Nørreport Fjern er til at få åndenød af, når der har været en ME igennem.

Da Arriva overtog Thybanen på min hjemegn, så var der ganske vist nogen startvanskeligheder, men passagerene endte med bedre tog (LINT istedet for MR), højere rettidighed og (så vidt jeg ved) en billigere drift.

Det er dog ikke altid fordi det reelt bliver bedre, men Transportministeriet fattes penge, så intet under at de udliciterer, når DJØF’erne har regnet sig frem til at man kan spare penge på den måde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak