SJ B 1429 med (svensk) ATC (Jernbanen i dag)
Tja - hvor svært kan det være?
Det er jo nok det mest oplagte og Karl-smarteste spørgsmål at stille - de svære spørgsmål er selvfølgelig:
Hvem har kompetencerne og know-how'en til at gøre noget tilsvarende ved danske damplokomotiver? - og ikke mindst:
Hvem har pengene?Men det kunne da være herligt, hvis nogen i de danske veteranjernbaneklubber kontaktede de her svenskere og fik lidt gode råd, så det kunne blive undersøgt seriøst om noget lignende er muligt i DK - men det er måske allerede gjort, og er strandet på økonomien?
Hej Niels,
Som jeg har forstået det, handler det om indbygning af svensk ATC i et damplok. I Tyskland har man længe kendt til Indusi / PZB 90 på damplokomotiver.
Men det er togkontrolsystemer, som påregnes afløst af ERTMS.
Problemet i DK er, at dansk ATC står på tærsklen til at blive udskiftet med ERTMS, og at indbygning af ETCS i veterantogsmateriel viser sig såvel dyrt som problematisk, - og det er vel ikke det, svenskerne har løst.
M.v.h.
Niels