Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ B 1429 med (svensk) ATC (Jernbanen i dag)

af Niels, Aarhus, 11/10 2020, 09:11 (1292 dage siden) @ Niels Munch


Problemet i DK er, at dansk ATC står på tærsklen til at blive udskiftet med ERTMS, og at indbygning af ETCS i veterantogsmateriel viser sig såvel dyrt som problematisk, - og det er vel ikke det, svenskerne har løst.

Hej Niels

Tak for svar og uddybning - jeg er blot en amatør udi jernbanesikkerhed og signalsystemer som ATC og ERTMS/ETCS, men også nysgerrig på, hvorfor det er så svært at få noget sådant isenkram puttet ind i et veterantogslokomotiv
Jeg er godt med på, at ATC skal erstattes af ERTMS og at sammenspillet mellem ERTMS og ETCS er noget mere kompliceret end ATC-systemet.
Det, jeg kan forstå at svenskerne har løst, er vel at få indbygget en balise i lokomotiverne, noget software til at kommunikere og styre diverse mekaniske dele, som automatisk kan bremse lokomotivet i tilfælde af for høj hastighed eller forbikørsel af signaler, der viser stop.
ERTMS/ETCS kræver så udover dette software, der kan bestemme lokomotivets placering ret præcist - her er der vel tale om noget der ligner GPS-systemet - samt mulighed for førerløs kørsel, og det sidste er selvfølgelig ikke umiddelbart muligt eller ønskeligt i f.eks. et damplokomotiv.

Mit undren går går først og fremmest på, om det ikke er muligt at fremstille en simpel udgave af ERTMS/ETCS, der kan sikre, at toget ikke kører for stærkt, passerer et signal på stop eller befinder sig et sted, hvor det ikke må være?

Nu har jeg så i min naive uvidenhed - og jeg har givetvis ikke forstået bare halvdelen af problematikken omkring ERTMS/ETCS - lagt op til en lang teknisk udredning og diskussion om kompleksiteten i signalsystemer og mekanikken i veterantog - og jeg er også helt klar på, hvor svært, det har været at finde plads til ERTMS/ETCS i IC3 togene, og de er trods alt i forvejen ret digitaliserede - systemet fylder åbenbart en hel del!
Og så er der selvfølgelig lige det der med pengene!

Så på forhånd undskyld. hvis jeg har slået proppen af en flaske, med overtryk i.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak