SJ B 1429 med (svensk) ATC (Jernbanen i dag)

af bth, tirsdag 13. oktober, 2020, 16:52 (10 dage siden) @ Niels

Hermed et par links omkring ATC i en damplokomotiv.

Del 1

Del 2


Tja - hvor svært kan det være?

Det er jo nok det mest oplagte og Karl-smarteste spørgsmål at stille - de svære spørgsmål er selvfølgelig:
Hvem har kompetencerne og know-how'en til at gøre noget tilsvarende ved danske damplokomotiver? - og ikke mindst:
Hvem har pengene?

Men det kunne da være herligt, hvis nogen i de danske veteranjernbaneklubber kontaktede de her svenskere og fik lidt gode råd, så det kunne blive undersøgt seriøst om noget lignende er muligt i DK - men det er måske allerede gjort, og er strandet på økonomien?

Hej!

For det første er Svensk ATC og Dansk ATC langt fra det samme. Der er tale om systemer som er udviklet i to forskellige teknologiske "tidsaldre. Dernæst er der alt efter jernbanevirksomhed store restriktioner på kørsel uden ATC i Sverige, mens vi i Danmark har taklet det anderledes og udarbejdet regler for kørsel uden ATC, uden begrænsninger.

Der er derfor i Danmark ikke det samme behov for ATC på veterantog.

Virkeligheden er en helt anden når ERMTS vider frem.

/Bjørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen