Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afstandsmærkers placering - var "Padborgs I-signal fra syd" (Generelt)

af Niels Buch, 16/10 2020, 08:24 (1286 dage siden) @ cslundsten

Bemærk at det fremskudte signal er placeret 1000 meter fra I-signalet, da det er det tyske afstandskrav til fremskudte signaler ved en strækningshastighed på mellem 100 km/t og 160 km/t.


Egentlig pudsigt at det fremskudte signal står efter tyske regler, mens afstandsmærkerne står efter danske. Havde det været efter tyske regler, skulle alle 3 mærker stå før det fremskudte signal og ikke med 400 meters afstand.

Danske afstandsmærker var også indtil ca. 1944 placeret foran F-signalet.

[image]

Så kompromis'et kunne vel være at placere dem på gammeldansk :-D

/Carsten

Så lærte jeg også noget. Jeg var slet ikke klar over det forhold. Findes der billeder af den opstilling, eller måske et gammelt reglement.

Egentlig har jeg undret mig lidt over de danske afstandsmærkers nuværende placering, specielt da der kom strækninger hvor F-signalet er placeret ved 1200 m mærket. Derved får lokomotivføreren overhovedet ingen forvarsel om at der kommer et F-signal (ud over at han/hun mange kilometer tidligere har fået at vide at der følger et F-signal (mærke 7.3.1 i SR)). Og det er vel i princippet F-signalet lokomotivføreren skal bruge til at reagere på, så han/hun evt. kan nå at standse ved hovedsignalet. Nu er der selvfølgelig ATC på de strækninger, så behovet er nok ikke så stort.

Hilsen
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak